Otomobil sahibi olanlar bilir, en büyük dert, otomobili aldıktan sonra yetkili servislerde karşılaşacağınız sorunlardır… Bu sorunlar; Kabarık faturalar, şart koşulan parça değişimleri, aracın serviste kalış süresi, hatta muhatap olacağınız kişinin size karşı olan tutumuna kadar uzar gider… Tam bu noktada karşımıza çıkan “Yetki servis mi yoksa özel servis mi?” sorusuna cevap aramaya çalışacağız. Öncelikle İstanbul’da geçtiğimiz aylarda yaşanan dolu felaketinin üzerine, bir çok vatandaş mağdur olmuş ve yetkili servislerde yaşadıkları şikayetleri e-mail ortamından bize aktarmıştı. Tüketiciler Birliği Başkanı Mahmut Şahin ise yaptığı açıklamada tüketicilerin araç servislerinde iş bittikten sonra ne istenirse ödemek zorunda bırakıldığını iddia ediyor ve “Garanti kapsamının dışına çıkmamak için yetkili servise giden tüketici kat kat ücret ödemekle yüz yüze kalıyor” demişti.
Amaç, ciro hedefi tutsun
Aldığımız maillerde (faturalarla birlikte) kaza geçirmiş olan bir otomobilin yetkili servislerde yapımı ile özel servislerde yapımı arasında fiyat anlamında yüzde 40’a varan fark olduğu ortaya çıktı. Üstelik yapılan işlemin aynı olmasına rağmen… Türkiye’deki en büyük özel servis zinciri RS Servis’in sahibi olan Ünal Ünaldı konuyla ilgili çarpıcı açıklamalarda bulundu. Ünaldı, yetkili servislerin, distribütör marka tarafından konulan yıllık ciro hedeflerini tutturmak adına parçayı tamir etmek yerine kolaya kaçarak değiştirmeyi tercih ettiğini belirtti.
Üstüne bir de kaza yapan aracın kasko poliçesinin olması durumunda, faturayı iyice kabarttıklarını söyleyen Ünaldı “Örneğin biz RS servis olarak tamir yoluna gidiyoruz. Örneğin bir otomobilin bagajında ceviz büyüklüğünde bir göçük var. Yetkili servis o bagajı değiştiriyor. ‘Nasıl olsa sigorta bunu karşılıyor’ diye bakıyor… Ya da buna vakit harcamak istemiyor. Üstelik insanları “Özel servise giderseniz garanti kapsamından çıkarsınız” diye tehdit edenler bile var. Şunu net söyleyelim. Kaporta hasarını özel serviste yaptırmazsanız bile garantiden çıkmaz…” dedi.
İTHAL PARÇAYA100 MİLYON DOLAR GİDİYOR
Özel servis sahibi Ünal Ünaldı parça değişikliğinin Türkiye ekonomisine de zarar verdiğini belirterek durumu şöyle açıklıyor “Biz servis olarak yaptığımız çalışma sonucu tamir edebileceğimiz bir durum var ise yapıyoruz. Üstelik bunu tam teşekküllü servislerimizde gerçekleştiriyoruz. Yetkili servislerin hem faturayı kabartmak hem de vakit harcamamak adına yaptıkları parça değişimleri ithalata neden oluyor. Parçaların yüzde 70’ten fazlası ithal. Yaptığımız araştırmalar da sırf parça ithalatımız 100 milyon doların üzerinde. Ayrıca tamir durumunda otomobilde değişim olmadığı için orjinallliğini koruyor. Satarken de bu durum karşınıza çıkıyor.”
Küçük hasara mini onarım
Vuruk ve göçük gibi küçük hasar durumunda mini onarım gerçekleştiren servisler tercih edilebilir. Yetkili servis böylesine küçük bir hasarda kapınızı değiştirmek isteyebilir. Ancak mini onarımdaki küçük müdahalelerde kaportada alüminyum tamiri yaparak eski haline getirebiliyor. Bu sayede hem işleminiz kısa sürüyor. Hem de otomobilinizde parça değişimi yapılmamış oluyor. Yetkili servislerin faturaları her daim kabarık… Ancak unutulmamalı ki kaporta hasarı dışında aracın yürüyen aksamına yapılacak bir müdahale garanti kapsamı dışında sayılabilir…