ANADOLU’NUN İLK SÜNGER ÜRETİCİSİ DEĞİŞİMİ TAMAMLADI
Kayseri’nin mobilya şehri olmasında önemli rol oynayan Yataş, yeniden yapılanıyor. Üç yıl önce değişim sürecine giren Anadolu’nun ilk sünger fabrikası olan Yataş, Enza Home mağazalarıyla büyüyecek. Yurt dışındaki yapılanmasına butik mağazalarla devam edecek olan Yataş’ın ilk durağı ise Londra olacak. Yeniden yapılanma sürecinde 25 milyon doları bulan yatırım yaptıklarını anlatan Yataş Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Nuri Öztaşkın “Mobilyada büyük mağaza konseptinde 2 bin metrekarenin üzerinde 150 mağaza açıp orada kalmayı hedefliyoruz. Ayrıca aksesuarları da devreye alacağız. Şu anda toplam 289 mağazayla müşterilerine hizmet veriyoruz. Bu mağazaların 100 tanesi yeni konsept doğrultusunda tasarlanmış olup; 44 tanesi Enza Home, 56 tanesi Yataş Bedding olarak faaliyet gösteriyor. 2013 yılında da yurt içinde 40, yurt dışında ise 15 mağaza açmayı hedefliyoruz. İlk durak ise Londra olacak” dedi.
-Türkiye’nin en kıdemli aile şirketlerinden birinin başındasınız? Yataş’ın hikayesini anlatır mısınız?
Yataş’ın temelleri, aralarında aynı zamanda akrabalık da olan Kayserili iki aile tarafından atılıyor. İlk işleri sünger üretmek oluyor. Süntaş A.Ş. Anadolu’nun ilk sünger fabrikası olma özelliği taşıyor. Kısacası marka yaratmak amacıyla yola çıkılıyor bundan 36 yıl önce. 1979 yılında tesis yatırımlarını büyüterek süngerin yanı sıra süngerli yatak üretimine de başlayan şirket, 1981 yılına gelindiğinde yaylı yatak üretimi, 1987 yılında da ev tekstili ürünleri işine giriyor. Yataş, 1993 yılında ise yataklı kanepe ve koltuk takımları üretimine başlayarak ürün gamını geliştirdi. Anadolu’dan çıkan ve yüzde 100 yerli sermayeyle kurulan bu marka, Türkiye’yi Borsa’ya ve halka açılma kavramları ile de tanıştırdı. Şimdi de toptan, perakende ve üretici kimliğimizle devam ediyoruz.
-Yaklaşık üç yıl önce başlattığınız marka değişim süreci devam ediyor. Bu fikir nereden doğdu?
Güncel ihtiyaçlara uygun ve yoğun teknoloji kullanarak yeni bir dönem başlattık. Üç yıldır devam ediyor, iki yıl daha devam edeceğiz. İki yıl sonunda daha yeni jenerasyon bir marka oluşturmuş olacağız. Ürün grubunda Yataş ismiyle özdeşleştirilmiş ürünler var. Tüketici tüm ihtiyaçlarını bir arada bulmak istiyor. Biz ürünleri bir arada toplamada geç kalmıştık şimdi bu eksiğimizi tamamladık.
-Dönüşüm sürecini değerlendirdiğinizde ortaya nasıl bir tablo çıkıyor? Ne değişti?
Dönüşüm süreci çerçevesinde Kayseri, Ankara ve İstanbul’daki üç ayrı yönetim İstanbul’da birleştirildi. Yataş, üretim ağırlıklı bir şirketten perakende ve mağazacılık odaklı bir şirkete dönüştü. Bunun için logo ve mağaza konsepti de değiştirildi. Home konseptiyle yatak ve ev tekstili odaklı küçük metrekarelik mağazalarımız bulunuyor. Mobilyalarımızın bulunduğu Enza ise daha büyük mağazalardan oluşuyor. Enza mağazalarında aydınlatmadan mobilyaya, ev aksesuarlarından dekoratif ürünlere pek çok ihtiyacı birarada bulmak mümkün. Şirket tam bir yeniden yapılanma sürecine girdi. Bu değişimi yüzde 80 tamamlamış durumdayız. Yatak odası ürünleriyle mobilyayı ayırdık ve iki ayrı marka olarak devam ediyoruz.
-Bu yeniden yapılanma konusu uzun bir süreç, size maliyeti ne oldu? Geri dönüşler başladı mı?
Bugüne kadar yaptığımız marka yatırımı 25-30 milyon doları buldu. Aynı zamanda üretim kapasitemiz de yüzde 100 arttı. Ciroya yüzde 50 yansıdı bu artış. Mobilyada büyük mağaza konseptinde 2 bin metrekarenin üzerinde 150 mağazada kalmayı hedefliyoruz. Küçük mağazalarımız da olacak tabii. Alışveriş merkezlerinde bu küçük mağazalarla yer alacağız. Yataş Bedding mağazalarında yatak ve tekstil ürünleri yer alıyor. Ayrıca aksesuarları da devreye alacağız. Şu anda toplam 289 mağazayla müşterilere hizmet veriyoruz. Bu mağazaların 100 tanesi yeni konsept doğrultusunda tasarlanmış olup; 44 tanesi Enza Home, 56 tanesi Yataş Bedding olarak faaliyet gösteriyor. 2013 yılında da yurt içinde 40, yurt dışında 15 mağaza açmayı hedefliyoruz.
-Yurt dışıyla ilgili projelerinizde neler var?
Bir dünya şirketi olma hedefiyle dış pazarlardaki atağımızı sürdürüyoruz. Bugün ABD, Kıbrıs, Romanya, Suriye, Hollanda, Libya, Fas, Gürcistan, Irak, Kenya, Suudi Arabistan, İran, Yemen, Yunanistan, Cezayir, Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan, Maldivler, Mısır, Almanya, Macaristan, Bulgaristan, Rusya ve Romanya gibi oldukça geniş bir coğrafyada 45’i aşkın ülkeye ihracat yapıyoruz. Yeni projeler üzerinde çalışıyoruz. Yüzde 6 olan ihracat rakamımızı yüzde 10’a kadar çıkaracağız. 12 milyon liralık ihracattan söz edebiliriz. Avrupa’da daha pratik mağaza konseptleriyle var olmayı amaçlıyoruz. Orada metrekare fiyatları çok daha yüksek, yerler değerli. O nedenle küçük metrekarelerde alanın doğru kullanıldığı, temel ürünlerin sergilendiği bir mağaza üzerinde çalışıyoruz. 2013’ün ikinci yarısında hayata geçireceğiz. Londra’da yeni mağaza açmayı planlıyoruz. Bu konuda çalışmalarımız devam ediyor, Şubat ayında ilk mağazayı hayata geçirmeyi planlıyoruz. Hedefimiz, İngiltere’de 3 senede 3 Yataş Bedding ve 3 Enza Home mağazası açmak.
Dizilere verdiğimiz ürünler yurt dışında da moda oluşturuyor
Umutsuz Ev Kadınları, Yalan Dünya, Öyle Bir Geçer Zaman Ki, Sensiz Olmaz, Yaprak Dökümü, İffet dizilerine ürün gönderdik. Diziler dışında ise iki yıldır Survivor Türkiye’ye hediye sponsoru olarak yatak gönderdik, O Ses Türkiye’ye ürün gönderiminde bulunduk. İnsanlar dizilerde gördükleri ürünlerden etkileniyor, trend kabul ediliyor ve talep ediyorlar. Bu yurt içinde böyle olduğu gibi yurt dışında da böyle. Türkiye ekonomisinde yavaşladık, frene basıldı. Bu bizde yatırımlarda gecikmelere neden oluyor ama planları erteletmiyor. Geçen yıl yüzde 50 büyüdük, bu yıl daha dingin gidiyoruz. Bu sene büyümle rakamını yüzde 16 gibi bekliyoruz. Turquality ile birlikte projeleri hazırlıyoruz. İran bu arada çok ilginç. Yarı modern yarı klasik seviyor ama gittikçe teknolojiye de ilgi duymaya başladı. Irak’ta da benzer bir eğilim görüyoruz. Gittikçe İtalyan zevklerine yakın olmaya başlıyor.
Türkiye mobilyada Çin ve İtalya’nın arasına yerleşti
Ortadoğu bizim için önemli bir pazar. Sadece bizim için değil, Türk mobilyası için genel anlamda böyle bir saptama yapılabilir. Dünyada mobilya sektörü genel anlamda iki kutupluydu. İtalya ve Çin bu kutupları oluşturuyordu. Arada bir segment yoktu. Türkiye son 15 yılda katettiği mesafe ile bu arada segmenti doldurmayı ve pazar yaratmayı başardı. Çünkü Türkiye’de ne Çin kadar kalitesiz bir ürün yapılıyor, ne de İtalya kadar pahalı... Kaliteli ve uygun fiyatlı modeller dünya standartlarında moda ve estetik unsurlara da yanıt verince; Türkiye bu ara segmentin oyuncularından biri olarak dünya sahnesine çıkmış oldu. 2012 yılında yaşanan global kriz nedeniyle sektörde yer alan firmalar bazı maliyetlerden kısarak uzun vadeli yatırımlar yapma yoluna gittiler. 2013 yılı firmaların bu anlamda yaptıkları yatırımların meyvelerini alacakları, hareketli bir yıl olacak diye düşünüyoruz. Ayrıca 2012 yılında ihracattan gelen olumlu dönüşlerin, 2013 yılında da artarak devam edeceğini öngörüyoruz.
10 dakikalık kişiye özel testle doğru yatağı seçebilirsiniz
Türkiye’de 12 milyar dolarlık bir mobilya sektöründen söz etmek mümkün. Yataş’ın büyümesi de bu pazarın üzerinde olmalıydı. Bu nedenle yeniden yapılandırma kararı aldık. Şu anda mobilyada üçüncü sıradayız. Biz uyku dünyasında en ileri teknolojiyi kullanıyoruz. Kişiye özel testler sonucunda üretilen bir yatak teknolojisini ABD’den transfer ettik. Üretim tesislerini oluşturduk. Mağazalarımıza gelen müşterilerimizin 10 dakikalık test sonucunda nasıl bir yatakta yatmaları gerektiğini belirliyoruz. Uyuma pozisyonu, ağırlıkları, bel rahatsızlıkları hepsi sisteme yükleniyor ve kendisine özel yatak hazırlanıyor.