2 Ağustos 2025 Cumartesi / 8 Safer 1447

Otomotiv devi Gayrimenkulle büyüyor

Otomotiv alanında yaptığı yatırımlarla tanınan Gedizler Grup, yönünü inşaata çevirdi. Ticari gayrimenkul yatırımlarından sonra konut üretimine de başlayan Gedizler, Sancaktepe ve çevresine yatırım yaparak büyüyecek.

Fulya Erdem/[email protected]3 Haziran 2013 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
Otomotiv devi Gayrimenkulle büyüyor

Önemli otomotiv markalarının satışının yanı sıra teknik servis hizmeti de veren Gedizler Grup, adım attığı konut sektöründe büyüme kararı aldı. Ev’re projesiyle yeni bir dönem açtıklarını söyleyen Gedizler Grup Yönetim Kurulu Başkanı Reşit Gediz “Otomotivde yeterince büyüdük. Bundan sonra enerjimizi gayrimenkul yatırımları için harcayacağız. İnşaat mayamızda var. Bugüne kadar hep ticari inşaatlar yaptık, artık konutta da varız. Ev’re projesiyle bu hedefin ilk adımını attık, Sancaktepe ve çevresinde yeni projeler için arsa bakıyoruz” diye konuştu.

Reşit Gediz’le hikayesini, yatırımlarını ve hedeflerini konuştuk.    

-Sizi otomotiv yatırımlarınızla tanırken, şimdi de inşaat sektörüyle gündeme geldiniz...

Bizim mayamızda inşaat var, bu işe sonradan girmedik. İnşaat yapmaya 1985 yılında başladık. Mersin’in en güzel yerlerinde inşaat yaptık. 90’lı yıllara geldiğimizde 300-350 dairelik siteler yapmaya başlamıştık. Daha çok ticari işler yaptık, artık konutta büyüyeceğiz. 8İş yaşamıyla tanışmanız nasıl oldu? Hikayenizi anlatır mısınız?

Aslen Mersinli’yim, daha geriye gidersek Selanik’ten gelmişiz. Özellike Bursa ve İzmir’e yerleşmişler aile büyükleri. Gediz soyadı da oradan geliyor. Elektrik mühendisiyim ben ama mesleğimi hiç yapmadım. Okurken bir yandan çalışıyordum. Babam Mersin’de inşaat malzemeleri satıyordu, ayrıca ziraat işleriyle uğraşırdı. Narenciye bahçelerimiz vardı. Üniversiteyi ise Ankara’da okudum. O zamanlar sağ-sol olaylarının yaşandığı dönemlerdi zor bir öğrencilik dönemim oldu.

-Elektrik mühendisi olmuşsunuz. Ama mesleğinizi hiç yapmamışsınız... Neden?

Bir talihsizlik sonucu bu bölümde okudum aslında. Tam o sırada üniversiteye girişte seçmeli sistem uygulamasına geçilmişti. Hayalim doktor olmaktı, branşım da genel cerrahi olacaktı. Okulda çok başarılı bir öğrenciydim, hedefim belliydi. Tıp okumak üzerine çalıştım hep. 

Sınav günü geldi çattı. İstanbul Üniversitesi Kimya Fakültesi’nde girecektim sınava. Sınav salonuna gittim, bir de baktım ki masam seramik bir tezgahın köşesi. Tahta bir tabure konmuştu. Bacaklarım bile sığmıyordu. Başladım ağlamaya. Fayanslar arasındaki derz dolgu yüzünden kağıdımı işaretleyemiyordum bile. O ruh haliyle sınavı tamamladım. İlk üç tercihim tıp fakültesi, dördüncü tercihim ise mühendislik olmuştu. Erzurum Tıp Fakültesi’ni kazandım. Sevinçten taklalar atıyordum. Rahmetli babama müjdeyi verdim ama beni olayların olduğu bu dönemde Erzurum’a göndermeyeceğini söyledi. Ben de mecburen Ankara’ya giderek elektrik mühendisliği okumaya gittim. Şimdiki adıyla Gazi Üniversitesi’ni 3.5 yılda bitirdim. Sonra direkt çalışma hayatına girdim.

-Otomotivde Gedizler önemli bir marka, bu alanda neler yapıyorsunuz? Büyümeye devam mı?

Otomotivde yeteri kadar büyüğüz. İstanbul’da üç noktada büyük çapta yatırımlarımız var. Otomotivde Mersin yatırımlarımız da var. Önce Tarabya’daki Toyota otomotivi, ardından Çekmeköy’de 50 bin metrekare üzerine Opel tesisi yaptık. Yıllık 300 milyon lira büyüklükten söz edebiliriz. 2 bin 500 metrekare kapalı alanda ayda 5 bin araca mekanik, 600 araca kaporta-boya hizmet kapasitesine sahibiz. Bu alanda yeterince büyüdük daha fazla otomotivde büyümeye gerek yok diye düşünüyoruz. Bundan sonra yönümüzü konuta çevirdik.

-Ev’re projesiyle ilk kez konut yaptınız. Başka neler var?

Bugüne kadar ticari inşaat faaliyetleri yaptık. Konut sektörü hep aklımızda vardı, Ev’re projesiyle bu alana adım attık. Arsa üretmek çok kolay değil İstanbul’da o nedenle Sancaktepe’de 55 dönüm bu arsayı satın aldık. Çam ağaçları vardı burada bir tanesini kesmedik, projeyi ağaçlara göre planladık. Binaları geriye çektik, çam ağaçlarının bulunduğu alanı yeşil alan olarak bıraktık. Ruhsatı aldıktan sonra satış yapmaya başladık. Projenin lansmanını nisanda yaptık. Ocak ayı sonunda birinci etabı oluşturan 408 dairenin kaba satışı tamamlanmış olacak. Dairelerin metrekare fiyatları, 2.700-3.000 lira arasında değişiyor. Lansmandan sonra projenin yüzde 25’i satıldı. İkinci etapla da ilgili çalışmaları 2014’te yapacağız.

-Bundan sonra başka konut yatırımları olacak mı?

Arsa araştırıyoruz bu çevreden. Bir yandan konut devam ederken diğer taraftan ticari yatırım için uygun yer bulursak ona da devam edeceğiz. Mersin’de bir tıp merkezinde ortaklığımız var. Sağlık yatırımları İstanbul’da büyük boyutlara ulaştı.

-Konuttaki gelişmeyi neye bağlıyorsunuz? Sizce sektördeki mevcut büyüme ne kadar sürecek?

Faizlerin düşmesi gayrimenkulu uçuran en önemli etken oldu. Faizler Avrupa’daki faizlere inmek üzere. Evlere talep gösteren kişilerin çoğu, kira vereceğime içine girip taksit ödeyeyim diyen kesimden oluşuyor. Konut sadece İstanbul’da değil, Anadolu’da da ihtiyaç. Yani bu sektörün daha çok gideceği yol var, kirada oturanların sayısı çok fazla. Ev sahibi olmak isteyen çok kişi var, o nedenle bu furya daha devam edecek.

-Kentsel dönüşüm çalışmalarıyla ilgili görüşleriniz neler...

İstanbul’da arsa bulmak zor. Dönüşüm projelerin üzerinde bir köpük var. Oturan daha fazla metrekare istiyor. İnsanların isteği bitmiyor. Biz de imarımızı, ruhsatımızı almadığımız işlere girmeyiz, araştırıyoruz ama fiyatlar aldı başını gitti.

-Yapılan projelerin çok büyük kısmı vatandaşın alacağı projeler değil ama...

Pahalı projelerin uzun vadeli olduğunu düşünmüyorum onlara talep bir yerde duracaktır. Bunlar yatırım amaçlı projeler çünkü. Daha ekonomik projeler uzun vadede de devam edecek projeler olacak. Fiyatar artacak. Çünkü artık alınan ruhsatlarda yüzde 18 KDV uygulanıyor. Bu da direkt fiyatlara yansıyacak.

-Peki bu fiyat artışı talebi olumsuz etkilemeyecek mi?

Bazı inşaat şirketleri, KDV’yi kendilerinin ödeyeceğini açıklıyor, bazıları yarısını ödüyor. Bu durum fiyatları en azından yüzde 10 artırır. KDV’si yüzde 1 olan çok sayıda proje var şu anda. KDV oranları arsanın rayiç değerine göre belirleniyor. Arsanın rayiç değeri ne inşatı yaparsanız yapın arsanın birim metrekare vergi değeri bin liranın üzerindeyse KDV yüzde 18, 500-1000 lira arasındaysa yüzde 8, 500’den aşağıdaysa yüzde 1. olarak uygulanıyor. Şimditüm belediyeler tarafından arsa maliyet değerleri yeniden çıkarılıyor. O çalışma bittiğinde inşaat işinde çok şey değişecek. 

-Ekonominin gidişatıyla ilgili neler söylersiniz...

Son 10 yılda Türkiye büyük bir değişim içinde. Bir gecede batan firmalar, kapısına kilit vuran işletmelerin olduğu günleri yaşadık. Dövizle borç alırsınız, yatırım yaparsınız. Ama biri çıkar bir cümle eder bir gecede piyasa kilitlenir. Bir bakarsınız döviz uçmuş gitmiş... Bunları gördük biz. Bugün Türkiye’nin bulunduğu nokta yatırmcı açısından o günlere kıyaslandığında daha güvenli.

Yerli otomobil yapmak mümkün

Türkiye’de yıllık otomobil kapasitesi 1 milyona koşuyor. Pazar çok ciddi boyutlara ulaştı. Biz de bu ortamda yerli otomobil üretebiliriz. Eğer iyi bir fiyat politikası belirlenirse pazarlama da sıkıntı olmaz. Dünya markalarıyla rekabet etmek tabi ki kolay değil. Ama her malın bir alıcısı da vardır. 70’li yıllarda Anadol gibi yerli araba denemeleri olmuş. Bugün otomotivde ciddi vergi yükü var. 20 bin liralık bir arabaya 16 bin lira vergi veriyorsunuz, arabanın fiyatı oluyor 36 bin lira. Bu, dikkat çekici.

En iyi yatırım aracı gayrimenkul

Biz vatandaşa konut yapıyoruz, hedefimiz yabancı yatırımcı değil. Ancak yabancıya konut yapan bir çok firma var. Oturma izninin süresinin uzamasına paralel olarak yabancıların ilgisi artacaktır. Onların gelip buralarda para haracaması yatırım yapması güzel. Bunun bir sakıncası yok. Alışveriş merkezlerindeki yabancı, turist ilgisini gördükçe ülkeye döviz geliyor diye seviniyorum ben. Vatandaş için de en iyi yatırım aracı gayrimenkul şu anda. Diğer enstrümanlara bakıyorsunuz altın dalgalı, Borsa değişken, faizler çok düştü.

ÖNERİLEN VİDEO

Cinayet zanlısı kümesten çıktı

Kapat
Video yükleniyor...