25 Nisan 2024 Perşembe / 17 Sevval 1445

Şizofrenin şifresi çözüldü

Bilim adamları, şizofreni hastalığının genetik haritasını çıkardı. 110 bin kişi üzerinde yapılan araştırmada hastalık tehlikesi doğuran ve daha önce bilinmeyen 83 gen belirlendi.

24 Temmuz 2014 Perşembe 07:00 - Güncelleme:
Şizofrenin şifresi çözüldü

BRİTANYA’NIN Galler bölgesindeki Cardiff Üniversitesi şizofreninin tedavisi konusunda eşsiz bir araştırmaya imza attı. Nature dergisinde yayımlanan habere göre, şizofreni konusunda dünyada gerçekleştirilen bu en kapsamlı genetik araştırma, hastalığın biyolojik nedenleri olabileceğini ortaya koydu. Cardiff Üniversitesi’nden araştırmacıların öncülük ettiği ve 35 ülkeden tıp uzmanlarını bir araya getiren uluslararası ekip, hastalıkla bağlantılı 83 geni belirledi. Çalışmanın şizofreni için yeni tedavi yolları bulunmasına zemin hazırlayabileceğini belirtti. Araştırma ekibi, 37 bini aşkın şizofreni hastasının genetik yapısını inceledi ve bu tabloyu şizofreni hastası olmayan 110 bine yakın insanın genetik haritasıyla karşılaştırdı. 100’ü aşkın genin, insanları şizofreniye daha yatkın durumda bıraktığını, bu genlerden 83’ünün daha önce hiç saptanmamış olduğunu belirledi. Genlerin birçoğu beynin çevresinde kimyasal mesajların iletilmesinde rol oynuyor. Diğerleri ise,  bağışıklık sistemiyle ilişkili.

Tıp tarihi yeniden yazılacak

Araştırmaya önderlik eden Cardiff Üniversitesi’nden Prof. Michael O’Donovan, “Hastalığın biyolojik yapısının tam anlaşılamaması yüzünden uzun yıllardır şizofreni tedavisinde yeni tedaviler geliştirilemiyordu. Şimdi, yeni bir grup genetik ilişkinin bulunması, şizofreninin biyolojik temelinin ortaya çıkarılması konusunda sağlam deneyimlerin ve umuyoruz ki, yeni tedavilerin kapısını açacak” dedi. Araştırmanın yazarlarından biri olan, Londra Üniversitesi (UCL) öğretim üyesi Prof. David Curtis de, BBC’ye yaptığı açıklamada “Bu çalışma, psikiyatri dalını, tıbbın diğer alanlarıyla aynı kategoriye yerleştirmiş oluyor. Geçmişte, ruh ve sinir hastalıklarının ‘gerçek’ hastalıklar olmadığı görüşüyle mücadele edip durduk. Şimdiyse, güven içinde, ters giden biyolojik süreçler olduğunu ortaya koyabiliyoruz” dedi.

583 BİN ŞİZOFRENİ HASTAMIZ VAR

Sağlık Bakanı Mehmet Müezzinoğlu, 2009 ila 2014 yılı arasında şizofreni teşhisi konulan kişi sayısının 583 bin 617 olduğunu bildirdi.  Müezzinoğlu, 2009 yılı öncesine ait sağlıklı şizofreni hastalık verisi olmadığını belirterek, “Verilerin ülke genelinde daha sağlıklı olarak verilebildiği 2009 yılı ile 2014 yılı arasında şizofreni teşhisi konulan kişi sayısı 583 bin 617’dir” dedi. Müezzinoğlu, Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı doğrultusunda Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerinin yurt genelinde yaygınlaştırılması çalışmalarının devam ettiğini söyledi.