12 Aralık 2024 Perşembe / 11 CemaziyelAhir 1446

Evde sağlıkta tek merkezli dijital devrim

İstanbul Anadolu Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği’ne bağlı 11 merkezin Evde Sağlık Hizmetleri birimleri tek çatı altında toplandı. Ekipler dijital data sayesinde 6 bin 500 hastaya ulaştı.

Özlem Yurtcu Karabulut6 Ocak 2015 Salı 07:00 - Güncelleme:
Evde sağlıkta tek merkezli dijital devrim

SAĞLIK Bakanlığı’nın yaşlı ve yatağa bağımlı hastaların acil olmayan rutin tıbbi hizmetleri evlerinde alabilmeleri için yaklaşık 4 yıl önce başlattığı Evde Sağlık Hizmetleri (ESH), özellikle İstanbul gibi büyükşehirlerde yoğun talep gördü. Her hastanede oluşturulan ESH birimleri sayesinde o bölgede tıbbi bakıma ihtiyaç duyan 70 bine yakın hastaya ulaşıldı. Ancak genellikle her hastanede tek ekibin olması, bazı bölgelerdeki hasta sayılarının binleri bulması ve tek ekibin bu talebe yetememesi, daha başvuru aşamasında bürokratik yazışma süreçlerinin uzun sürmesi, farklı hastanelerde mükerrer hasta kayıtları gibi sorunlar, sistemi kimi zaman sekteye uğratıyor. Şehrin 2.5 milyonluk bir kesimine hizmet veren İstanbul Anadolu Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği’ne bağlı 11 hastanede bu problemlerin hiçbirisi yaşanmıyor.

Çünkü Türkiye’de ilk kez bölgeye bağlı tüm hastanelerdeki ESH birimleri tek bir hastane çatısı altında toplandı, doktorundan hemşiresine, sosyal hizmet uzmanından psikoloğuna 40 kişilik tim, tabletlerle donatıldı. Özel bir web portalı sayesinde başvuruların aile hekimlikleri üzerinden dijital ortamda kaydedilmesi sağlanıyor. Böylece hem hasta yakınları  ve doktorlar bürokratik yazışma işkencesinden kurtuluyor hem de zaman kaybı  ortadan kalkıyor. Ekipler, daha hasta başındayken tüm bilgileri ellerindeki tabletlerle sisteme kaydediyor, hastaların dijital ortamdaki dataları kullanılarak planlama daha verimli hale getiriliyor.

Ziyaretler 3 aydan 2 güne indi

Üsküdar Devlet Hastanesi bünyesinde kurulan koordinasyon üssünde, bir kat çağrı merkezine ait. Eskiden 90 günü bulan ev ziyaretlerinin süresi, 2 güne düşüyor. Çünkü her ekip her hastaya gitmiyor, böylece en verimli şekilde çalışıyorlar. 10 ekibe ayrılan 40 kişilik timde görev yapan doktor, hemşire, sosyal hizmet uzmanı, psikolog veya yaşlı bakım teknikerleri hastaya ait tüm bilgiyi dijital ortamdan takip ediyor; her hastaya, ihtiyacına özel ekipler gönderiliyor. Dijital ortamdan verileri alınan hastalar, acil servislerdeki gibi ‘triyaj’ sisteminden geçirilerek en aciller öncelikli değerlendiriliyor. İstanbul Anadolu Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreteri Doç. Dr. Kemal Memişoğlu, 1.5 yıldır bu sistemle çalıştıklarını kaydederek “ESH başladığında 3 binlerde olan hasta sayımız şimdi yüzde 35 arttı. Dijital datalarla ekiplerin verimliliğini de değerlendirebiliyoruz. Hedefte bakım hastalarına özel ayrı bir üniteyi hizmete sokmak var” dedi. 

İstanbul Anadolu Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği ESH Koordinatörü Opr. Dr. Sacit Türüdü ise aktif hasta sayılarının 6 bin 500’e ulaştığını söyleyerek “Ekibimizde 7 hekim, 15 hemşire, 9 şoför ile sosyal hizmet uzmanı, psikolog arkadaşlar ve yaşlı bakım teknikerleri var. Evde psikiyatri hizmeti dahi verebiliyoruz. Vatandaşlar aile hekimleri, 0216 578 7888 numaralı çağrı merkezi ya da bölgemize bağlı hastanelerden başvurularını yapabilir” diye konuştu.

İHTİYACA YÖNELİK BAKIM HİZMETİ

ESH Uzmanı Hemşire Derya Yücel de kimi hastanın idrar sondası, kiminin yara bakımı, kiminin ağız diş sağlığı sorunları olduğunu, ekiplerin ona göre yönlendirildiğini söyledi ve ekledi: Sadece tıbbi bakım değil, maaş bağlanması için rapor, bez raporu, ilaç raporu gibi bürokratik işlemlerde de biz devreye giriyoruz. Aciliyet durumuna göre planlama yapıyoruz. Her şey tek merkezden koordine edildiğinden taleplere homojen bir şekilde yanıt verebiliyoruz. Bizim işimizde sosyal süreci de desteklemek gerekiyor. Bazıları kimsesiz, bakım evine yerleştirdiğimiz oluyor; ölüme terkedilmiş hastalar var. Bunlarla da sosyal çalışmacımız müdahale ediyor.