25 Eylül 2020 Cuma / 7 Safer 1442
Gece modu

Köşe Yazarları ve Köşe Yazıları

Serdar AKBIYIK
sakbiyik@stargazete.com
Yazarın Sayfası

Adalet ve ölüm aşılması zor paradoks

15 Temmuz 2017 Cumartesi

Çırak filmi idam, ölüm ve adalet arasındaki kurulması zor dengeyi anlamaya çalışıyor. Cannes’da izleyiciler tarafından beğenilen filme bir de siz bakmak ister misiniz?

Cannes’daki gösteriminde sekiz dakika boyunca ayakta alkışlandığı söylenen Çırak, genele hitap etmese de, kalbur üstü seyircinin sinema keyfini cilalayacak. Filmin kısaca konusu şöyle... 28 yaşındaki Singapurlu gardiyan Aiman, yaşadığı bölgenin en büyük hapishanesine tayin olmuştur. Aiman kariyerinde yükselmek istemektedir. Hapishanede idamları gerçekleştiren 65 yaşındaki amir Rahim Soon ile yakınlaşmaya başlar. Aiman, Rahim’in güvenini kazandıkça amacına daha çok yaklaşmaktadır, zira Rahim, Aiman’ın babasını idam eden celladın ta kendisidir. Boo Junfeng’in yazıp yönettiği yapım farklı filmlerin peşinde koşan seyirciler için biçilmiş kaftan. Özellikle başrollerdeki Firdaus Rahman  ve  Wan Hanafi Su’nun performansları göz dolduruyor. Tabii, bu başarıda yönetmenin katkısı çok büyük. Çoğuna sıradan gelebilecek bir hikayeyi muazzama yakın bir hazla beyazperdeye taşınmış. Hem yazarken, hem çekerken yaptığı işin ciddiyetini özümsemiş. Boo Junfeng, köklü bir sinema geçmişi olmamasına rağmen, sinemadan anlayan, bilinçli seyirciyi yeterince tatmin edecek yetkinliğe sahip. Hem minimalist hem de konvansiyonel sinemanın öğelerini iç içe geçiren yapım ağırlıklı olarak karanlık hapishane ortamında geçiyor. Loş ışıklandırma, koyu kıyafetler, ağır hareketler kasvetli ortamın içine çekiveriyor sizi. Film boyunca adalet ve ölüm kavramını sürekli düşünmeniz isteniyor. İdam edilmek için sırasını bekleyen bir mahkumdan farkınız kalmıyor. Ancak filmin en büyük çabası, yavaş yavaş bir cellada dönüşen sessiz sakin, ağırbaşlı Aiman’ın ruh halini anlamanızı sağlamak. Aiman, idam mahkumlarına son anda iyilikler yapmaya çabalıyor.  Ailelerinin yanına gidip mahkumlara yeni ve güzel elbiseler getiriyor. Onları hiç giyemeyeceklerini bile bile. Aiman, suçlu babasını zamanında Rahim’in idam ettiğini öğrendikten sonra bile, kendi iç dünyasında bunun ikilemini yaşıyor. Rahim’in karizmatik kişiliği ve adaletli bakış açısı sayesinde, Rahim’le olan kutsal ilişkisine zarar vermiyor. Çünkü Aiman, kayıp kimliğini, belki de baba yerine koymaya çalıştığı için Rahim ve mesleği üzerine kurmaya çalışıyor.Bunu yaparken her ne kadar babasını suçlu olarak görse de ölümüne verdiği anlamsal haklılığın suçluluğu içinde yitip gidiyor. İnsan zaten böyle birşey değil mi? Mantığınız size bir yeri gösterirken kalbiniz tam tersini işaret etmez mi? İşte o yüzden de idam cezası onaylanan ülkelerde bile bu tartışma konusu değil midir? İdam edilen açısından ve idama sebep olan katliama uğrayan insanın ailesi açısından baktığınızda bu paradokstan çıkamazsınız. Aiman bu iki ruh halini de kendinde birleştirmeye çalışıyor. Bu olanaksız algı durumu da filmin odağını oluşturuyor. Film iki anlamda da zor bir film. Hem yönetmenin sinemasal olarak tercih ettiği dil hem de anlatmaya çalıştığı konunun kendi içinde çıkmazlar taşıması. Ülkesindeki idam cezasına eleştirel bakış getirirken gurme seyirciye de mükemmel bir yapım sunan Junfeng’in takip ettiğiniz yönetmenler listenize girmesi dileklerimle, Çırak’ı mutlaka izleyin...

Karanlık hapishane ortamında geçen  yapımda loş ışıklar ve kasvetli ortam izleyeni içine çekiyor. Film boyunca adalet ve ölüm kavramını sürekli düşünüyorsunuz.

“İdam edilen açısından ve idama sebep olan katliama uğrayan insanın ailesi açısından baktığınızda paradokstan çıkamazsınız. Film bu iki ruh halini bir karakterde  birleştirmeye çalışıyor.”

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: 

Apprentice

Yönetmen: Boo Junfeng

Senarist: Boo Junfeng

Oynayanlar:Firdaus Rahman, Wan Hanafi Su, Mastura Ahmad, 

Boon Pin Koh

Yapım: 2016, 

Singapur, 115 Dk.

VİZYONDAKİLER

Korku Tüneli

4 kadın yönetmeni buluşturan bir korku antolojisi niteliğindeki Korku Tüneli ,4 farklı korku hikâyesinin bir araya gelmesiyle farklı bir seyir deneyimi vaat ediyor. Karyn Kusama, Annie Clark, Roxanne Benjamin ve Jovanka Vuckocic’in yönetmenliğinde tüyler ürperten 4 farklı hikâye sizi çok korkutacak.

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: XX

Yönetmen: Roxanne Benjamin, Annie Clark, Karyn Kusama, Jovanka Vuckovic

Senarist: Roxanne Benjamin, Annie Clark, 

Karyn Kusama, Jovanka Vuckovic

Oynayanlar: Melanie Lynskey, Sheila Vand

Yapım: 2017, Kanada, ABD, 80 Dk.

İstisna

1940 yılında Naziler tüm Avrupa’ya saldırırken Alman Kralı 2. Wilhelm’in yaşamı Hollanda kırsalında sürgünde geçmektedir. Naziler Hollanda’yı istilâ edince, Alman askeri Brandt, Kaiser’i korumak için görevlendirilir. 

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: The Exception

Yönetmen: David Leveaux

Senarist: Simon Burke

Oynayanlar: Lily James, Christopher Plummer, Jai Courtney, Lois Van Wijk

Yapım: 2016, İngiltere, ABD, 107 Dk.

Planetarium

Ruhlarla iletişime geçebildiğine inanılan Laura ve Kate Barlow, bu yeteneklerini sahnede sergiledikleri dünya turlarının son ayağını tamamlamak üzere Paris’e gelirler. Kardeşlerin performansı, tanınmış film yapımcısı Korben’in dikkatini çekecektir.

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen: Rebecca Zlotowski

Senarist: Rebecca Zlotowski

Oynayanlar: Natalie Portman, 

Lily Rose Depp, Emmanuel 

Salinger, Louis Garrel

Yapım: 2016, Fransa, Belçika, 105 Dk.

Durak

Gazeteci Tahir’i, öğretmen Feride’yi ve Nizam’ı bir araya getiren şey, gizli bir tarikattan aldıkları özel bir davetiyedir. Tahir, Feride ve Nizam, zarftaki adrese gittiklerinde kimsenin bilmediği sırlarının bu tarikat tarafından bilindiğini öğrenirler. 

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen: Serdar Gözelekli, 

Muammer Koçak

Senarist: Bekir Yusuf Açıksöz

Oynayanlar :Emre Altuğ, Görkem 

Yeltan Deniz Hamzaoğlu, Tunç Okan

Yapım: 2017, Türkiye, 84 Dk.

Fırıldak Kedi Findus

Sven Nordqvist’in Pettson ve Findus adlı çocuk kitapları serisinden uyarlanana animasyon filmde, kendine bir barınak arayan cesur kedi Findus, İsveç’in kırsalında derme çatma bir çiftlikte yaşan yaşlı bir çiftçi Pettersson’un çiftliğine denk gelir; yaşlı adamın sessiz ve yalnız yaşamını tamamen değiştirir. Bu olay, kadim bir dostluğun başlangıcı olur.

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: Pettersson und Findus

Yönetmen: Ali Samadi Abadi

Senarist: Thomas Springer

Seslendirenler: Ulrich Noethen, 

Marianne Sagebrecht, Max Herbrechter 

Yapım: 2016, Almanya, 80 Dk.

Maymunlar Cehennemi: Savaş

Türler arasındaki barışın çöktüğü ve baskın bir Albay’ın önderliğinde savaşan bir grup insan askerin planladığı saldırıyla, Caesar düşünülemez kişisel bir kayıpla ve ruhuna çöken karanlıkla karşı karşıya kalır. Empati ve merhametin, kaybolduğu bir dönemde Caesar, umutlarını gerçekleştirmek için, dostluk duygusu ve vizyon arayışına girer.

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: 

War For The Planet of the Apes

Yönetmen: Matt Reeves

Senarist: Mark Bomback

Oynayanlar: Judy Greer, Woody Harrelson, Andy Serkis, Steve Zahn

Yapım: 2017, ABD, 140 Dk.