26 Şubat 2021 Cuma / 14 Recep 1442
Gece modu

Köşe Yazarları ve Köşe Yazıları

Selahattin DÖNMEZ
sdonmez@sdonmez.com
Yazarın Sayfası

Diyabetle mücadelede ABD örneği

28 Aralık 2013 Cumartesi

Türkiye’de 10 milyondan fazla kişinin sağlık sorunu olan diyabetten sadece ilaç desteğiyle korunacağınıza inanıyorsanız yanılırsınız. ABD’de yapılan araştırma diyabette yaşam tarzı alışkanlıklarının önemini ortaya koydu.

Dünya genelinde hasta sayısı hızla artan diyabetle mücadelede ABD tüm ülkelere örnek olabilir. Amerikan Beslenme ve Diyetetik Akademisi diyabet hastalıklarından korunması için mutlaka yavaş ve dengeli kilo vererek vücut yağlanmalarını azaltma, düzenli fiziksel aktivite yapma, yeme alışkanlıklarında saf şeker içeren yüksek kalorili yiyecek-içecekleri tüketmeme ve de düzenli doktor kontrolü ile kan şekeri takibi yaptırmalarını da önerdi. ABD’de toplumun şu anda yüzde 8.3 oranında diyabetli. Diyabetten Korunma Programı araştırmacılarının 10 yıldan fazla süre ile yaptıkları araştırmalar hastaların prediyabet aşamasında kullandıkları metformin adlı ilacı kullandıklarında diyabetten korunacakları fikrine inandıklarını gösteriyor. Ancak klinik araştırmalar ilacı kullanan ve saf şeker oranı yüksek beslenmeye devam eden prediyabetlilerin diyabet hastası olarak yaşamına devam edebildiklerini gösteriyor. Diyabet Korunma Programı istatistiksel verileri metformin etken maddeli ilacın diyabetten korumayı ancak yüzde 31 kadar sağlayabildiğini gösteriyor. Yine araştırmalar diyabete uygun sağlıklı beslenme uygulayanların ilaç kullanmadan ve de hayatına bir de düzenli yürüyüşü eklediklerinde diyabetten korunmayı yüzde 60 gibi yüksek bir oranda sağlayabiliyorlar. Özellikle 60 yaş üzerinde prediyabet olan kişilerin sadece yürüyüş ve yeme düzeninde saf şekerleri beslenmelerinden uzaklaşması ile metformin ilacı kullanmadan yüzde 71 kadar diyabetten korunduğunu gösteriyor.

Diyabetten korunmak için ilaca bağımlı olmaktan çok yapılacakları Amerikan Beslenme ve Diyetetik Akademisi ve ABD Diyabet Cemiyeti şu şekilde sıralıyor:

- Sağlıklı karbonhidrat kaynakları olan taze sebze ve taze meyveleri tüketin. - Kepekli, tam taneli tahıllı veya çavdarlı ürünleri tüketin. - Her gün en az 40 dakika yürüyün. - Saf şekerli yiyecek ve içecekleri hayatınızdan kesinlikle çıkarın.

- Bol süt için. - Yüksek proteinli diyetlerden kaçının.