Yönetici kişi ve kadroların yönetilen kitlelerce belirlenmesi, 'İyi  midir, kötü müdür?' tartışması hep yapılagelmiştir. İngilizlerin ünlü mizah  yazarlarından ve kraliyet sistemine derin bir hürmet ve itaat duygusuyla bağlı  olan Bernard Shaw, 70 yıl öncelerde halkın rey ve iradesi lafının  bir kandırmaca olduğunu söyler ve 'Seçmene bir tutam yeşil ot  gösterirsen, onu istediğin yere çekersin..' derdi;  seçmenler için çok ağır bir benzetme  de yaparak, ama onu tekrarlamıyorum. Ünlü İngiliz siyasetçi Winston Churchill  de, 'Demokrasi, çok kötü bir rejimdir; eğer diğerlerini düşünmezsek..'  diyordu.
Bir toplumda rüşd yaşına gelmiş ve seçmen olmak durumuna gelmiş bütün  insanların, yöneticilerini seçmek haklarının olması anlayışı, 1789-Fransız  İhtilali'nden sonralarda yani yaklaşık olarak son 200 yılın sosyal çalkantılarının  semeresidir. Yine de Fransa İhtilâli'nin ünlü isimlerinden birisinin,  ölüm yatağındayken kendisini ziyarete gelen bir arkadaşına, 'İhtilalin,  devrimimizin diktatörlük günleri ne güzeldi..' demesi, pek çok şeyi izah  eder.  
Sokaktaki sıradan insanların, 'vatandaş'ların oy kullanarak  yöneticileri belirlemesi yöntemi ise, özellikle Avrupa'yı kasıp kavuran, '1830  ve 1848 sosyal çalkantıları' sonrasının son 150- 200 yılın eseridir.  
(Antik Yunan'da 2 bin yıl öncelerde de, yönetimin çoğunluğun rey ve  iradesine göre belirlendiği mânâsında demokrasi'den söz edilirdi ama rey ve  iradelerini kullananlar sadece hür  insanlardı ve köleler bu haktan mahrum idiler  ve Atina'da hür olarak iradesini bildirmek hakkını haiz 16 bin kişi varken, kölelerin sayısı  250 bin civarındaydı.)  
Müslümanların tarihinde ise 14 asır önce, Hz. Peygamber  (S)'e, hiç bir zorlama olmaksızın, hür iradeleriyle iman ve bey'at  eden ilk mü'minler, ilk 4 Halife'yi, 'Müslümanların işlerini istişare-  şûrâ yöntemiyle belirleyecekleri'ne dair Şûrâ Sûresi, 38. âyetteki  , 'Ve şâverhum fi'l-emr..' âyetine göre belirlediler. Ama yazık ki  sonrasında saltanat sistemleri geldi, 'servet ve kuvvet (zer ve zor)'  sahiblerinin iradesi kitlelerin hayatına musallat oldu. (Elbette, bu arada sultan  diye anılsalar bile, toplumu genel olarak, İslâm hükümlerine/ kanunlarına  yöneten, Ömer bin Abdulazîz,  Alpaslan, Nureddin Zengî, Selâhaddin Eyyûbî, Osman Gazi ve  Orhan Gazi, Murad Hüdavendigar, Fatih Sultan Muhammed gibi  bazı mümtaz simâlar olmadı değil ama bu durum, saltanat sisteminin iyiliğinden  değil, onların fıtratlarının yüksekliğinden kaynaklanıyordu.)  
Bizde halkın rey ve iradesine ilk kez başvurulması, sınırlı  şekilde 1876'daki 1. Meşrutiyet'le başlar. O zaman dahi, âyet'teki (hum...)  ile işaret olunanların kimler olduğuna bir türlü karar verilememişti. Ve  buna rağmen, ilk (Meclis-i Meb'usân/ Meb'ûslar Meclisi)'nde  de, İmparatorluk içindeki gayrimüslim halkların Hristiyan ve Yahudi meb'ûsları,  'Müslüman meb'ûs'lardan daha fazlaydı. 
O Meclis neler yapabilirdi, bilinmiyor.. Çünkü bizim ağır yenilgimizle  ve Rus Orduları'nın batıda, Balkanları geçip İstanbul önlerine, (Ayastefanos'a  /Yeşilköy'e); doğuda ise, Kafkasları geçip, taa Erzurum ve Bayburt'a kadar  gelmeleriyle noktalanan '1877-78/ (Hicrî- 1293) Osmanlı  - Rusya Savaşı' sonrasındaki büyük sosyal travmanın atlatılabilmesi  için, '2. Abdülhamid', 'Meclis-i Meb'ûsân'ı ve 'Kaanun-i Esâsî'yi  (Anayasa'yı), yine o 'Kaanun-i Esâsî'de belirlenmiş yetkilerine  dayanarak kapattı. Ama bu epeyce uzun sürdü, 32 sene.. 1908'de, 2.  Meşrûtiyet'in ilânına kadar..
Avrupa'nın, özellikle imrenilen ve örnek gösterilen Batı Avrupa ve  İskandinav ülkelerine şöyle bir baktığımızda, İsveç, Norveç, Danimarka,  Hollanda, Belçika, İngiltere, İspanya ülkelerinin hâlen de kraliyet  sistemlerince yönetildiğini görürüz. (Birinci Dünya Savaşı'nın sonuna  kadar öncesinde ise, 'Polonya, Almanya, İtalya, Avusturya-Macaristan,  Osmanlı, Rusya hemen hemen bütün Avrupa, imparatorluklar veya krallıklar  tarafından yönetiliyordu.)
Bizde ise Osmanlı'nın 1908'de ilân olunan 2. Meşrutiyet'ten  sonraki 15 senesinde en etkin olan 'İttihad ve Terakki Cemiyeti/ Partisi'nin,  Birinci Dünya Savaşı'ndaki ağır yenilgimizden sonra kendisini  feshedip, bütün mal varlığını ve insan kadrolarını 'Teceddüd Cemiyeti'ne  devretmesi ve onun da sonra 'Anadolu ve Rumeli Müdafaa'y-ı Hukuk  Cemiyetleri'ne ve onun da 1923'den sonra Cumhuriyet Halk Fırkası'na  dönüşmesin merhaleleri yaşandı.
Ve İstanbul'un işgali üzerine çalışmalarını sürdüremeyen İstanbul'daki 'Meclis-i  Meb'ûsân' üyelerinden bir kısmı ve Anadolu'dan gelen bazı mahallî  temsilcilerin katılmasıyla 23 Nisan 1920'de Ankara'da toplanan Millet  Meclisi üyeleri, 'Hılâfet makamına, Halife'ye ve Padişah'a bağlılık  yeminleri' ederek çalışmalarına başlamıştı. O kadar ki, Ankara  Meclisi'nde müzakere olunan ilk kanun lâyihası / tasarısı da İstanbul'daki Meclis-i  Meb'usân'ın kapanması üzerine yarım kalan lâyiha idi.  Yani 1922'ye kadar saltanat vardı;  bütün memuriyetler, makamlar, rütbeler ve maaşlar da saltanat sisteminin  çerçevesi içinde şekilleniyordu. 24 Temmuz 1923'de imzalanan  uluslararası Lozan Antlaşması'ndan 3 ay kadar sonra, -İstanbul'dan  ayrı bir güç odağı olarak kabul olunan- Ankara Meclisi'nde, 335  üyeden sadece 158 kadarının, yani karar nisabı için gerekli olan 168'den 19  noksanıyla, ekseriyetin olmadığı bir sırada 29 Ekim 1923 günü de, Cumhûriyet  adı verilen -yeni bir Devlet değil-, yeni rejim / yönetim  mekanizması kuruluyordu. 
Bu yeni rejim, Osmanlı'nın bütün devlet imkân, mekanizma ve  sorumluklarını devralan yeni bir rejim kurulmuştu. Ama cumhûr'un  haberinin olmadığı bu gelişme, sadece bir isimden ibaretti. Çünkü Cumhuriyet  Halk Fırkası /Partisi kendisini bir oldu-bitti mantığıyla,  milletin temsilcisi sayıyordu. Yani milletin irade ve reyine göre  hareket ettiği kabul olunan bir yönetim tarzı, bir tek parti yönetimi  idi. O partinin temsilcileri, millet adına rey ve irade belirterek  kanunlar çıkarıyor, 'Reis-i Cumhur' sıfatı verilen rejimin başını onlar  belirliyordu. Arada bir Rauf (Orbay) Bey ve Kâzım  Karabekir tarafından kurulan 'Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası da  hemen kapatılmıştı. 
1930'da, M. Kemal'in çocukluk arkadaşı Fethi (Okyar)  Bey'e, 'Bugünkü manzaramız bir diktatörlük manzarası.. Bu  durumdan kurtulmalıyız. ' diyerek kurdurduğu, Serbest Cumhuriyet  Fırkası ise gerçek sanılıp da halk kitleleri tarafından sahiplenilince,  kuruluşunun 99. gününde M. Kemal tarafından feshedilmişti ve 1950'ye kadar 27  yıl böyle geçti..
Denilir ki, yeni bir yönetimin, rejimin kuruluşunun şartları zorlamıştı  o gelişmeleri... 
Ama 2. Abdülhamid, devleti dış saldırılardan kurtarmak için  aldığı tedbirler yüzünden, 100 yıla yakın bir süre, -üstelik de- Fransız  tarihçi Albert Vandal'ın 'Le Sultan Rouge / 'Kızıl  Sultan' nitelemesiyle suçlanmamış mıydı?
Tarih, eğer geçmişten ders vee ibret almak için ise, maalesef bu konuda  henüz de son 100 yılımızı hür olarak tartışamıyoruz, öğretilen resmî  tarih ve resmî ideoloji sınırlarına riayeti esas alan uygulama hâlen de  devam ediyor. (Tayyip Bey'in 3. kez Cumhurbaşkanı seçilmesinden sonra TRT  Haber'de, Ş. N. Açıkalın isimli bir akademisyen yorumcu, bu konuda sadece, 'M.  Kemal'in 4 kez seçildiğini' iddia ediyordu. Hâlbuki yoktu böyle bir seçim..  Sadece CHP'nin seçimsiz olarak belirlenen üyelerince, Meclis'in kendi içinde, kâğıt  üzerinde bir seçim yapılmış gibi gösteriliyordu; milletin haberi bile yoktu.. 'Halk'a  rağmen, halk için..' yapıldığı ileri sürülen bir devrim dönemiydi..)  
Dünlerde, Meşrutiyet'ten sonraki bütün Meclisler'de, 1 Kasım 1922'de  saltanat kaldırılıncaya kadar Hılâfet ve Saltanat'a bağlılık yeminleri  ediliyordu; şimdi de bir 'tek kişi'nin belirlediği sınırlara bağlı  kalınacağına dair yeminler edilecek, bütün milletvekillerince.. 
1950'den sonra ise her 10-15 senede bir askerî darbe ile bugüne gelindi  ve halkın iradesi, milletimizin hayatını ve ülkenin geleceğini son 20 senedir  şekillendirmek yolunda yol alıyor.. 
'Tadından yenilmeyen bir cumhuriyet..' diyordu, Prof.  Mete Tunçay..
Tayyip Bey'in bu yeni dönem başkanlığında, inşaallah bu yönde kararlı  adımlar atacağı ümidiyle..