06 Mart 2021 Cumartesi / 22 Recep 1442
Gece modu

Köşe Yazarları ve Köşe Yazıları

Selahattin DÖNMEZ
sdonmez@sdonmez.com
Yazarın Sayfası

Süt kasların da dostu

31 Aralık 2013 Salı

Sağlıklı yaşamın vazgeçilmez unsuru olan sütün kemikler üzerindeki olumlu etkisi biliniyor. Oysa süt kas yapısının geliştirilmesi ve korunmasında da en az kemik sağlığı kadar önemli.

Yaşlanmanın en önemli sendromlarından biri olan sarkopeni; kas kütlesi ve gücünün zamanla ve sinsice azalması ile oluşur.Yaşlanmayla başgösteren güçsüzlüğe bağlı oluşan bu sendrom kaslarda zayıflık ve kırık riskini geliştirir. Amerika’da 65 yaş üzerinde her 100 kadından 6’sının bu özel sendroma bağlı kırıklara yakalandığı bildiriliyor. Amerikan Beslenme ve Diyet Akademisi’nin yaptığı araştırmada bunun nedeninin yetersiz kalsiyum alımı olduğu kesinlik kazandı. Araştırmada süt ürünlerinin kas kütlesi sağlığında da oldukça önemli bir role sahip beslenme faktörü olduğu bildirildi.

Güçsüzlüğe çözüm

Süt ve ürünlerinde bulunan kalsiyum vücudun komposizyonunda ciddi olumlu etkiye sahip bir mineraldir. Bu içerik süt ve ürünlerinde bulunan dallı zincirli aminoasit ve whey proteinlerinin biyolojik olarak kası korur ve geliştirir. Araştırma yaşları 70-85 arasında değişen 1456 kadın ve erkekte süt ürünleri tüketimi arttırılarak kemik ve kas kütlesindeki değişimler, sarkopeni denilen yaşlanmaya bağlı kas kütlesinde azalmanın durdurulup durdurulamayacağı araştırılmıştır. Araştırma sonucunda daha fazla süt ve süt ürünleri tüketilen dönemde kemik ve kas kütlesinde yaşlanmaya bağlı kaybın önlendiği ve kas performansında önemli artışların da görüldüğü bulunmuştur. Kas yoğunluğunuzu arttırmak ve yaşlanmaya bağlı sarkopeni riskinden kurtulmak için beslenmenizde kalsiyumu sadece hayvansal kaynaklı olanlarından almak önemli. Yine 60 yaş üstü 1120 kadının düzenli kalsiyum kaynakları tüketen ve tüketmeyenler ile karşılaştırıldığında; günde 3 porsiyon kadar süt ve ürünlerini düzenli yiyenlerin fiziksel efor testlerinin başarılı olduğu, kas yorgunluklarının da oluşmadığı görülmüştür.

Kefir ve ayranı bol için

Süt, yoğurt, peynirler ve kefir olarak tüketildiğinde whey proteinleri açısından kasın gelişimi için gerekli olan aminoasitl desteği sağlıyor. Günde 2-3 porsiyon süt ve ürünlerini tüketmeyi ihmal etmeyin. 2 küçük dilim peynir, 1 su bardağı süt, 1.5 su bardağı ayran, 1 su bardağı yoğurt, 1 bardak kefir ve 2 küçük probiyotikli yoğurdun 1 porsiyona denk geldiğini unutmayalım.