29 Nisan 2024 Pazartesi / 21 Sevval 1445

TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken uyardı Vitrinde indirim aldatmacası var

Kampanyalarla tüketiciyi kuzağa düşüren indirimler yaşandığını hatırlatan Bendevi Palandöken, “Sezon başı etiketlere olması gereken fiyat misliyle yazılarak ‘% 50 indirim’ deniyor. İndirimde ise 50+20 ibaresiyle halk yanıltılıyor” dedi.

16 Aralık 2017 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken uyardı Vitrinde indirim aldatmacası var

Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken,  yeni yıla sayılı günler kala alışveriş merkezlerinin ve büyük mağazaların tuzak indirimlerle vatandaşları yanıltabileceğine dikkati çekti. Palandöken, “Büyük indirim kampanyalarında tüketiciyi tuzağa düşüren indirimler ortaya çıkıyor. Kampanya başlamadan önce ürünlerin fiyatları şişirilip, indirim zamanlarında kendi fiyatında satılıyor. Bu hareket tüketicinin güvenini zedelerken, ekonomiye zarar veriyor” dedi.

FİYATLAR ŞİŞİRİLİYOR

Son yıllarda mevzuattaki boşluk nedeniyle indirim sezonu diye bir sezon kalmadığının altını çizen Palandöken, “Artık bütün sezonlar indirim sezonu oldu. Daha mevsim ürünleri ilk kez vitrinlerdeki yerini alırken bile etiketlerde normal sezon fiyatı ve indirim fiyatı diye iki ayrı fiyat yazılıyor. Sezonun daha başında etiketlere olması gereken fiyatın iki katı yazılıp altına yüzde 50 indirimli fiyatı yazılıyor. Asıl indirime girmesi gereken dönemde de 50 + 20 gibi bir indirim yazılarak tüketiciler tamamen yanıltılıyor” dedi.  

50 + 20 = 70 ETMEZ

İndirim uygulamalarında genellikle rakam oyunlarıyla tüketicilerin yanıltıldığını ifade eden TESK Genel Başkanı Palandöken, “Konu indirim olduğunda 50 ila 20’yi topladığınızda 70 etmez. 50 + 20 diye yazılan indirim oranı yüzde 60’e denk gelir. Aynı şekilde 50 + 50 olarak yazılan indirim oranı yüzde 75’e denk gelir. Aksi halde malın hediye edilmesi gerekirdi. Ancak indirim oranını yüzde 60 yerine 50 + 20 yazdıklarında tüketicilerde indirim oranı daha yüksekmiş gibi bir algı oluşuyor” ifadelerini kullandı. İndirim oranlarının tüketicide yanlış algıya neden olabilecek şekilde yazılmasının Perakende Kanunu çerçevesinde çıkarılacak yönetmelikle yasaklanması gerektiğini söyleyen Palandöken, “Halkımız da bu tür yanlış algıya neden olacak tuzaklara düşmemeli.  Aynı şekilde indirim dönemleri de Batı’da olduğu gibi belirli bir tarihte başlayıp bitirilmeli. Daha sezon başında indirimli fiyat etiketlerinin kullanılması yasaklanmalı” şeklinde konuştu. 

% 50 KANDIRMACASI

Bir başka indirim aldatmacasının da her üründe farklı indirim oranı uygulanması olduğunu vurgulayan Palandöken, “Vitrinde 50 indirim yazısı okuyorsunuz. Yaklaştığınızda çok küçük puntalarla ‘50’ye varan’ yazdığını görüyorsunuz. Mağazada ise tek bir üründe yüzde 50 indirim olduğunu ve genellikle kalmadığını, kalan ürünlerin ise indirim oranının yüzde 10-20 gibi düşük olduğunu, talep görmeyenlere indirim uygulandığını anlıyorsunuz. Müşteriyi mağazaya çekmek için kullanılan bu tür aldatmacalara itibar etmemeli ve gerekli tepki gösterilmelidir” dedi.