29 Nisan 2024 Pazartesi / 21 Sevval 1445

Kolonya ‘butik’ ise alırız!

Çimen, ıhlamur, Bodrum mandalinası, yasemin, misket limonu, karpuz, çay, kiraz çiçeği... ‘Şişe’leriyle de ön plana çıkan butik kolonya çeşitleri son günlerin en ferahlatıcı trendi. Klasikleşmiş markalardan yenilerine, mis gibi kokan lüks kolonyalarla tanışın!

Aslı Gür30 Ağustos 2014 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
Kolonya ‘butik’ ise alırız!

Hikayesi 1700’lü yılların başına dayanıyor. Giovanni Maria Farina adlı bir İtalyan; etil alkol, su ve limon esansıyla tarihte ilk kez kolonyayı üretiyor. Ardından bir başkası, Giovanni Paolo de Feminis, bu parfümlü suyun içine bergamot, limon ve portakal esansını katıyor. Köln’e yerleştikten sonra ise ‘Eau de Cologne’ yani ‘Köln suyu’ olarak kolonyayı üretmeye başlıyor. Hoş koku vermesinin yanı sıra yüzyıllardır antiseptik özelliğinden dolayı yara temizliğinde ve farklı tedavilerde kullanılan kolonyanın Türkiye’deki yeri ise çok farklı. Özellikle bayramlarda misafirlere şekerlemelerle birlikte sunulan kolonyanın çeşitleri şimdiye kadar tütün ve limon kolonyasıyla sınırlıydı. Oysa günümüzde onlarca farklı türü ve esansı bulunuyor. Ihlamurlusu, lavantalısı, iğdelisi, çay hatta çimen aromalısı bile var! Bu sevilen kolonya çeşitleri şişe tasarımlarıyla da iddialı.

119 YILLIK BİR MARKA

Yıllardır pek çok kişinin evine konuk olan, 119 yıllık bir marka Rebul... Pazarlama müdürü ve firma ortağı Nüket Filiba, günümüzde dokuz farklı çeşitte kolonya ürettiklerini söylüyor: “Fransa’nın Grasse kentinden gelen lavantalarla üretilen Lavanda, Bodrum mandalinalarının eşsiz kokusuna sahip Mandarine, Green Tea, ferahlatıcı Ice, Güney İtalya’nın kıyılarından gelen Jasmine, tatlı incir rüyası Fig, baharatların gizemli dünyası Dark Spice ve mavi suların canlandırıcı etkisiyle Aqua olmak üzere toplam dokuz çeşit kolonyamız var. Bu farklı kolonyaların üretimi ise limon kolonyasından farklı değil. Farkı yaratan sadece kokusu yani formülünde kullanılan esansı. İyi bir kolonya için doğru seçilmiş, en iyi kalitede esans kullanmak gerekir. Spreyli yani ‘body mist’ gibi kullanılan çeşitler de var. Fiyatlar 8.90-17.50 TL arasında.”

Butik kolonyaları ilk üreten firmalardan biri de Paşabahçe Mağazaları. Geleneksel Türk misafirperverliğinin en önemli unsurlarından kolonyayı farklılaştıran firmanın 11 çeşidi var. Leylak, Deniz, Portakal, Çay, Misket Limonu, Ihlamur, Gül, Mimoza gibi çeşitlerin bulunduğunu söyleyen Paşabahçe Mağazaları Genel Müdürü Esra Tokel kültürel değerleri yaşatmayı amaçladıklarını vurguluyor: “Geleneklerimiz içinde hatırı sayılır bir yeri olan kolonyaya ürün yelpazemizde yer vermek istedik. Ancak bunu yaparken gelenekle moderniteyi buluşturmak istedik. Bunun için kolonyayı Anadolu topraklarında yetişen bitki, çiçek ve meyvelerin kokusuyla yeniden yorumladık, herkes de çok sevdi. Misket Limonu, Çay, Leylak, Mandalina ve İğde kokulu kolonyalarımız en beğenilenler. Hatta bunları parfüm olarak bile kullanan var! Fiyatları ise 11.50-24.50 TL arasında.”

AYVALIK ZEYTİNİ, DİYARBAKIR KARPUZU

Paris Gecesi, Vahşi İncir, Beyaz Zambak, Çimen, Çam ise Eyüp Sabri Tuncer kolonyalarının ‘butik’ çeşitlerinden sadece birkaçı. Meyve, çiçek ve baharat esanslarını içeren 30 farklı türde kolonya ürettiklerini söyleyen Eyüp Sabri Tuncer Yönetim Kurulu Başkan Vekili Engin Tuncer, ürünlerini geleneksel öğelerle birleştirdiklerini anlatıyor: “Klasik olarak bilinen limon, lavanta, tütün kokularının yanı sıra Çeşme Limonu, Bodrum Mandalinası, Diyarbakır Karpuz Çiçeği, Ayvalık Zeytin Çiçeği, Küba Tütünü gibi ürünlerden elde ettiğimiz kolonyalarımız da var. Son dönemde bebek kolonyası da üretiyoruz. En çok floral, meyveli ve pudralı esanslar seviliyor. En çok tercih edilenlerden biri, lavanta. Ayrıca Bodrum Mandalinası, Çeşme Limonu, Ayvalık Zeytin Çiçeği kokular da favoriler arasında. Parfüm gibi kullanımının dışında geleneksel olarak hala bayramların, ev ve hasta ziyaretlerinin olmazsa olmazı.” Önümüzdeki dönemde Japon Kiraz Çiçeği kolonyasını satışa sunacak olan Eyüp Sabri Tuncer’de fiyatlar 3.66-152.90 TL arasında değişiyor.

1912’den beri Türkiye’nin köklü kolonya markalarından olan Selin de yoluna yeni nesil ürünlerle devam ediyor. Lavanta, Ada Limonu ve Bergamot&Yasemin kolonyalarını tüketicilerle buluşturan Eczacıbaşı Girişim Pazarlama Müdürü Tolga Şanlı, geleneksel limon kolonyası alışkanlığını değiştirmeyi hedeflediklerini anlatıyor: “Yeni nesil tüketiciler evlerinde hem ambalajıyla hem de kokusuyla farklılaşmış kolonyaları bulundurmayı seviyor. Kolonya tüketicilerinin gençleşmesi nedeniyle biz de çeşitliliğe gitmeye karar verdik. Gün içinde tazelenmek ve yenilenmek isteyenler farklı boyutlardaki parfümlü kolonyalarımızı evlerinde, iş yerlerinde ve arabalarında bulunduruyor. Fiyatlar 10.90-12.90 TL arasında.”

Kırmızı elma sevmeyen var mı? 
Yıllardır kozmetik ürünleriyle tanınan Oriflame de butik kolonya trendine uyanlardan. Yazın bunaltıcı sıcaklarda canlılık veren etkiye sahip farklı türde kolonyalarıyla dikkat çeken Oriflame’in Fresh&Nature serisinde sekiz butik kolonya mevcut. Örneğin; Kırmızı Elma Kolonyası elma kokusunu sevenlerin favorisi olacak gibi. Çarkıfelek ve Beyaz Çay Kolonyası ise sıcaklarda canlandırıcı bir etkiye sahip. 400 ml’lik kolonyaların fiyatı 34.90 TL.