29 Nisan 2024 Pazartesi / 21 Sevval 1445

Medyada kuşak çatışması

Geleneksel kitle iletişim araçlarından gazete, radyo, televizyon, mobil teknolojiler karşısında gücünü kaybediyor. İstanbul’da 400 kişiyi kapsayan araştırma X,Y, Z kuşakları açısından medya eğilimini ortaya koydu..

19 Ağustos 2017 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
Medyada kuşak çatışması

Gerek bireyin gerek ise toplum yaşamında önemli yer tutan medya araçları, teknolojik gelişmelere bağlı olarak zamanla bir değişim ve dönüşüme uğradı. Bu değişim ve dönüşüm medya kullanım biçim, alışkanlık ve davranışlarına da yansıdı. İstanbul’da yapılan bir araştırma söz konusu değişimi gözler önüne serdi. Özellikle Z kuşağı olarak kabul edilen 14-17 yaş arasındaki bireylerin geleneksel medya araçları gazete, radyo ve televizyonu kullanma alışkanlıklarını terk etme eğiliminde. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, Bilişim dalında yüksek lisans tezi kapsamında Üsküdar Üniversitesi ortaklığında Şaban Özdemir tarafından yapılan araştırma, Y ve Z Kuşağının radyo, gazete, televizyondan daha çok akıllı telefon, bilgisayar teknolojilerine vakit ayırdığını gösterdi. Yrd. Doç. Dr. Şevki Işıklı danışmanlığında gerçekleştirilen araştırma kapsamında önemli veriler ortaya çıktı. ‘Kuşaklar Teorisine Göre Türkiye’deki Gençlerin Medya Kullanım Alışkanlıkları ve İstanbul Örneği’ isimli tez çalışmasında kuşakların medya araçlarından en çok hangisini, hangi amaçla kullandığı araştırılırken çalışmada bireylerin medyayı kullanım oran ve amaçlarının farklılaştığı görüldü. 4’ü Avrupa, 4’ü Anadolu yakasında olmak üzere 8 ilçede 1965-1979 yılları arasında doğan X, 1980-1999 yılları arasında doğan Y ve 2000 yılı ve sonrasında doğanları kapsayan Z kuşağından oluşan bireylere yüz yüze anket uygulandı. Araştırmada ilginç sonuçlar çıktı. Evde radyo, bilgisayar, TV oranında radyo en düşük çıkarken radyo dinleme oranlarında ise en az Z Kuşağı yüzde 22, Y Kuşağı yüzde 32, X Kuşağının ise yüzde 48’i radyo dinlediği sonucu çıktı. Gençlere oranla ileri yaşlar radyoyu daha fazla dinliyor. Gençler radyoyu en çok cep telefonundan dinlediğini belirtirken, X kuşağı radyoyu en fazla radyo-teyp çalarken dinlemeyi tercih ediyor. 

Cep telefonunu gençler TV’yi orta yaşlar kullanıyor!

 Z kuşağı en çok cep telefonunu kullanıyor. TV’yi ise en çok X kuşağı tercih ediyor. Araştırmada ayrıca X kuşağının tüm kuşaklara oranla geleneksel iletişim araçlarına daha çok sahip çıktığı belirlendi.