27 Nisan 2024 Cumartesi / 19 Sevval 1445

Bayraktar Taktik Blok 2 İHA Sistemi Kabul İşlemleri tamamlandı

Bayraktar Taktik Blok 2 İHA Sistemi Kabul İşlemleri başarıyla tamamlandı.

25 Kasım 2014 Salı 07:00 - Güncelleme:

06 Ocak 2012 tarihinde başlatılan Bayraktar Taktik İHA Blok B Geliştirme Projesinde, 17-22 Kasım 2014 tarihinde yürütülen 1. Sistem Kabul Faaliyetleri başarılı bir şekilde tamamlanmıştır. Kabul faaliyetleri kapsamında muhalif hava şartlarına rağmen (Buzlu bulut, Havada 83 km/saat hızında darbeli rüzgar, türbülans şartlarında uçuş, 37 Km/saat hızında darbeli yan rüzgarda otomatik iniş vb.) 6 Adet İHA’lar performans uçuşları dışında otomatik taksi, otomatik kalkış, seyir, yarı otonom kullanım, otomatik iniş ve otomatik park işlemleri hatasız bir şekilde Kara Kuvvetleri Komutanlığı’ndan gelen heyete sergiledi.

Tamamen milli ve özgün tasarımıyla, havacılık tarihimizde uçuş rekorlarına imza atan aynı zamanda dünyada kendi klasmanında en ileri teknolojik özelliklerde olan Bayraktar Taktik İHA Sistemi’nin ülkemizin hizmetine sunulması adına Ar-Ge ekibimiz yoğun emek vermiştir.

Ülkemiz havacılığında Bayraktar Taktik Blok B ölçeğinde ürün aşamasına ulaşmış Milli bir sistem ilk olarak kabul testlerini tamamlamıştır.

Tamamı milli insansız hava aracı Bayraktar TB2, 17-22 Kasım 2014 tarihlerinde Keşan’da konuşlu 4’üncü Mekanize Piyade Tugay Komutanlığı içinde bulunan askeri havalimanında yapılan kabul testlerini başarıyla tamamladı. İlk etapta teslim edilecek 6 adet Bayraktar TB2 İHA, gece, sisli hava düşük görüş, buzlu bulut, havada 83 kilometre hızla esen darbeli rüzgar ve türbülansla karşılaştığı uçuşları başarıyla tamamladı. Bayraktar TB2, 37 kilometre esen darbeli yan rüzgarda otomatik iniş de yaptı.

30 saat uçabiliyor

Şartnamede 18 bin feet’e 1 saatte çıkması gereken Bayraktar TB2, 38 kg. faydalı yükle 31 dakikada çıktı. Şartname gereği 18 bin feet’te uçması istenen Bayraktar TB2, 22 bin feet’te uçtu. Bayraktar TB2 aynı zamanda 55 kg’ye kadar faydalı yük taşıyabiliyor. Uçuş tavanı 30 saat, 30 bin feet uçacak şekilde geliştirilen ilk milli İHA, dünyada ilk kez kullanılan 3 yedekli uçuşlu sistemi ve yine bir ilk olan elektronik çift sinir ağına sahip. Bayraktar TB2 kabul işlemlerinde bilinmeyen bir özelliğini de sergiledi. Milli İHA uçuş sırasında hem Amerikan Küresel Konumlanma sistemi GPS’i hem de Rus Küresel Uydu Seyir Sistemi GLONASS’ı kullandı.

 

Rekorlara imza atan Bayraktar İHA, TSK’da hizmete hazır

Baykar Makine tarafından tasarlanıp milli imkânlarla geliştirilen Türkiye’nin ilk özel sektör İnsansız Hava Aracı (İHA) Bayraktar TB2, önümüzdeki hafta Türk Silah Kuvvetleri’nin (TSK) envanterine girecek. Testleri Keşan Askeri Havalimanı’nda gerçekleştirilen Bayraktar TB2 İHA, Savunma Sanayii Müsteşarlığı’nın (SSM) uhdesi altında geliştirildi ve önümüzdeki haftadan itibaren Kara Kuvvetleri Komutanlığı’nın çatısı altında hizmet verecek. Böylece Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) de envanterine aldığı yeni teknolojik ürünlerle Türkiye’yi alanında başka bir lige taşımış olacak.

Orta irtifa ve uzun menzil (MALE) sınıfı İHA konseptine uygun olarak geliştirilen taktik İHA sistemini rakiplerinden ayıran çok sayıda özelliği var. Milli ve özgün tam otomatik uçuş kontrol özellikleriyle, hangardan pist başına kadar taksi, kalkış, seyir, iniş ve park yapabiliyor. Dünyada sadece bu İHA’da üç yedekli uçuş kontrol sistemi bulunuyor. Ayrıca özgün seyrüsefer ve sensör füzyonu uygulamalarıyla dünya klasmanında en ileri teknolojik seviyeye sahip keşif ve gözetleme aracı olması gibi özellikleri bulunuyor.

Önümüzdeki hafta, ilk defa kendi milli imkânlarımızla yapılmış 6 adet Bayraktar TB2 ve 2 adet yer kontrol istasyonu birinci parti olarak TSK envanterine girecek. Gelecek yıl ortalarında ise ikinci parti teslimatı yapılacak. Üçüncü parti ise opsiyonlu olarak değerlendirilecek.

Bayraktar TB2’nin milli imkânlarla geliştirilen kritik aksamları, yazılım ve donanımlarındaki yerlilik oranı yüzde 93. Geriye kalan yüzde 7’lik bölüm ise yurtdışında rafta hazır bir şekilde bekleyen ticari ürünlerden oluşuyor. Hiçbir şekilde kritik malzeme değiller ve savunma sanayiinde ihracat kısıtlamasız ürünlerden oluşuyor.

Günümüzde İHA’lar bilgi çağı ürünü olması sebebiyle milli ve özgün olmak zorundalar. Aksi halde yurtdışından alınan sistemlerle başarılı İHA’lar geliştirmek mümkün değil. Çünkü dünyada İHA endüstrisinin kriterleri belli olmadığından milli ve özgün olmayan ürünlerle başarılı olma şansı yok.

 

30 BİN FEET’TE '30 SAAT UÇACAK'

Bayraktar TB2, ihale aşamasında 10 saat havada kalma ve 18 bin feet irtifada uçma şartıyla yola çıkmıştı. Başarılı bir şekilde geliştirilen Bayraktar TB2, test aşamalarında bu kriterleri oldukça yukarı çekti; 24 saat havada kaldı ve 27 bin feet irtifada uçtu. Teslimat aşamasından önce bu kriterler daha da yukarı çekildi. Şu an itibarıyla TB2 30 saat havada kalarak 30 bin feet irtifada uçabilecek.

Bu başarının ilginç bir başlangıç hikâyesi var. Eylül-Ekim 2009 yılında resmi heyet huzurunda Bayraktar Taktik İHA Sistemi ile hedeflenen tüm performans kriterlerini başarıyla karşılayarak uçuş testlerini geçti. Testler esnasında dünyada hiçbir alternatif İHA sisteminde bulunmayan (Predator, Heron vb. dahil), hangardan çıktığı andan itibaren tam otomatik taksi, kalkış, uçuş, iniş, frenleme ve tekrar hangara dönüş gibi özellikler sergiledi. Rekabet usulüne dayalı olarak yürütülen bu uçuş testlerinde tek başarılı olan sistem Bayraktar İHA böylece TSK envanterine girmek üzere yola koyuldu

HAVACILIĞA SEVDALI BİR AİLE

Normal bir ülkede işine tutku ve aşkla bağlı olmak başarıya ulaşmada en önemli etken iken, Türkiye’de ise şart. Çünkü başarıyı alkışlayan, maddi ve manevi destek veren bir coğrafyada yaşamıyoruz. Vecihi Hürkuş, Nuri Demirağ ve Şakir Zümre gibi Cumhuriyet’in ilk yıllarına damgasını vurmuş kahraman isimlerimizin başına gelenler ortada. Onlardan yıllar sonra Bayraktar Ailesi, öz kaynaklarıyla Türkiye’nin havacılık endüstrisinde kaybettiği yılları, İHA’larla güçlü bir şekilde kapatacak bir adım attı. Gördüğüm kadarıyla devletten gölge etmemesi dışında başka bir ihsan da istemiyorlar.

Babadan oğula havacılık sevdalısı Bayraktar Ailesi, daha önce de Mini İHA’ları TSK envanterinde hizmete sokmuştu. Ancak harika işlere imza atan şirketlerinin mazisi eski sayılmaz. Baykar Makine, 1984 yılında Makina Yüksek Mühendisi Özdemir Bayraktar tarafından otomotiv sanayiine hizmet vermek amacıyla kuruldu. Amerika’da eğitim alan oğullarıyla birlikte 2000’li yıllarda havacılık endüstrisine yönelmeleriyle beraber Türkiye’ye de bambaşka bir vizyon kazandırmaya başladılar.

Bayraktar TB2 Teslime Hazır

Testleri Keşan Askeri Havalimanı'nda gerçekleştirilen Bayraktar TB2 İnsansız Hava Aracı, yoğun çalışmalar sonucunda teslim süreci için hazır hale getirildi.