29 Nisan 2024 Pazartesi / 21 Sevval 1445

Fark var engel yok

Türkiye’de ilk kez bir devlet okulunda engelli ve engelsiz öğrenciler aynı sınıfta ortak aktivetelerde buluştu. Engelleri yıkan proje herkes içim umut oldu.

BAHAR ERDOĞAN6 Aralık 2017 Çarşamba 07:00 - Güncelleme:
Fark var engel yok

Ruh Sağlığında İnsan Hakları Girişimi Derneği (RUSİHAK) Türkiye’de engelli öğrencilere yönelik ayrımcılığın önüne geçmek için projeler yürütüyor. Bunlardan bir tanesi de İstanbul’daki Zekeriyaköy İlkokulu ve Ortaokulu’nda başlattıkları ‘Farklılıklarla Dolu Bir Sınıf’ projesi. Okuldaki 2 özel alt sınıf ile ilkokul 4. sınıf öğrencilerine kaynaştırma imkanı veren bir eğitim verildi. Biz de bu kaynaştırma projesini özel eğitim uzmanı İdil Seda Ak ve eğitimci Merve Ergen’den dinledik.

ASLINDA FARK YOK

- Proje nasıl başladı?

Antalya’da zihinsel engelli bir öğrencinin okuduğu sınıfta veliler anlaşarak engelli olmayan çocuklarını okula göndermesi üzerine çıkan haberlerden bu  projeyi geliştirdik. Bir çözüm arayışına girerek engelli çocukların engelsiz akranları ile eğitim alabilmeleri için projemizi hayata geçirdik. 

- Engelli ve engelsiz öğrencilerle birlikte neler yaptınız?

Okuldaki özel eğitim sınıfındaki engelli öğrenciler ile 4’üncü sınıftaki engelsiz öğrencilere ortak aktiviteler yaptırdık. Çünkü yasal mevzuat gereği derslerde birleşemiyorlardı. Engelsiz öğrencileri engellilik konusunda bilinçlendirdik. Sonra resim atölyesinde engelli deyince akıllarına gelenleri çizmelerini istedik. Bir de işaret dili eğitimi verdik. Sonrasında da engelli akranlara yapılan zorbalığı anlattık. Tüm bu çalışmalar sonucunda iki grubu birleştirerek bir de masal atölyesi düzenledik. Engelli ve engelsiz öğrenciler masallara birlikte gülüp birlikte şaşırdı. Son olarak da robot atölyesinde birlikte robot yaptı.

- Öğrenciler birbirlerine alışmakta zorlanılar mı?

Hayır zorlanmadılar. Daha önce hiç temas etmedikleri arkadaşları ile aynı amaç için işbirliği yapabileceklerini fark ettiler. Zaten çocuklara bir etiketleme yapmadığınızda doğal süreçte ayrışmanın da farkında olmuyorlar. 

- İki yıl süren bu projeden nasıl bir sonuç çıktı?

Her iki grup öğrencilerin de farkındalıkları arttı. Engelli olmayan öğrenciler engelli arkadaşlarının haklarını öğrenip kime engelli dendiğini öğrendi. Eşit şartlarda aslında birbirlerinden farklı olmadıklarını anladılar.