26 Nisan 2024 Cuma / 18 Sevval 1445

Hız Kontrolü TEDES

TEDES’in ne anlama geldiğini ve niçin kurulduğunu Konya Trafik Denetleme Şube Müdürü Tolga Özek açıkladı.

26 Mart 2013 Salı 07:00 - Güncelleme:
Hız Kontrolü TEDES

TEDES’ in işlevlerinden bahseden Özek TEDES’in hız kontrolü işlevinin diğer işlevlerinden daha fazla öne çıkardıklarını belirtti.

Konya genelinde meydana gelen ölümlü ve yaralanmalı kazaların sebepleri araştırılınca ortaya çıkan hız faktörüdür.Hız faktöründen meydana gelen kazaları en az seviyeye indirmek ve diğer trafik kontrol işlemlerini yapmak amacıyla kurulan Trafik Elektronik Denetleme Sistemi(TEDES)’nin  Konya için ne anlama geldiğini Konya Trafik Denetleme Şube Müdürü Tolga Özek anlattı.

2012 yılında 5 bin 652 kaza

Tolga Özek, TEDES’ i anlamak için önce meydana gelen trafik kazalarını vurgulanması gerektiğini söyledi. Özek, 2012 yılı itibariyle 5 bin 652 ölümlü ve yaralanmalı kaza olduğu belirtti. Bu kazalarda 131 kişi hayatını kaybetti. 9 bin 462 kişi yaralandı dedi. Bu kazaların büyük çoğunluğunun da hız sebebiyle gerçekleştiğini ve çevre yollarında meydana geldiğinin altını çizdi.

En çok kaza çevreyollarında

Özek, TEDES’ in kazaları azalmaya yönelik bir sistem olduğunu vurguladı. Konya’nın şehir merkezinde ölümlü ve yaralanmalı kazaların inceledikleri ve TEDES’ i bu noktalara kurduklarını belirtti. Özek, “Kazaların en çok meydana geldiğini analiz ettiğimizde Yeni İstanbul Caddesi, Beyşehir Çevreyolu, Adana Çevreyolu’nun öne çıktığını söyleyebilirim” dedi.

5 noktada 10 hız koridoru

Yapılan analizlerle Konya genelinde ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarının yoğun şekilde meydana geldiği yollara kurduklarını belirten Özek, “Yeni İstanbul, Beyşehir Çevreyolu ve Dadana Çevreyolu caddelerinin üzerine TEDES’ i 5 farklı noktada 10 hız koridoru şeklinde kurduk” dedi.

Otomobil ve ticari ayrımı

Özek, TEDES’ in giriş ve çıkış noktalarına yerleştirilen kameralar aracılığıyla koridorlardan geçiş yapan araçların fotoğraflarını çekiyoruz. Girişte ve çıkışta alınan zaman ve plaka kayıtları, Hız=Yol / Zaman formülüne göre aradaki farkın zaman cinsinden hesaplıyoruz dedi. Araç sorgulaması yaparak aracın otomobil veya ticari araç olduğu anlaşıldıktan sonra, aracın cinsi ile hız limitine göre cezai işlemin uyguladıklarını belirtti.

Yüzde 90’dan yüzde 1’e

TEDES kurulmada önce % 90 hız kuralı ihlali olduğu belirten Özek, şuan hız kural ihlalinin oranı % 1’lere gerilediğinin altını çizdi. Yaralanmalı ve ölümlü kazalarda 2 aylık sürede bile büyük ölçüde kazaların azalma gösterdiğini söyledi.Özek, “Sistemin gerçek anlamda faydası 2013 yılı sonunda alınan veriler doğrultusunda, 2012 yılı ile karşılaştırılarak net bir şekilde belirlenecektir” şeklinde konuştu.

Amaç hız kültürü oluşturmak

TEDES ’in sadece hız kontrolü denetim sistemi olmadığı söyleyen Özek, TEDES’ in bunun yanında birçok işlevi olduğunu belirtti. Ancak kurum olarak bu hız işlevin planlı şekilde öne çıkarıldığını belirtti. Özek, “Bizim amacımız insanlara ceza yazmak değil. Aksine biz insanlarda bir hız kültürü oluşmasını istiyoruz. Bu hız kültürünün oluşması için insanların hızlarını düşürmeyi öğretmek gerekiyor. TEDES’ de bu konuda bize büyük yardımcı oluyor” diyerek asıl amaçlarının vatandaşlara hız kültürü oluşturmak istediklerini belitti.

Görüş açısını azaltıyor

Tolga Özek, hızın olumsuz etkisini de şu şekilde vurguladı. “Normal şartlarda, bir insan 200 derecelik bir alanı görür. Sürürcüler ise 35 km/saatlik bir hızla ilerlerken 104 derece, 65 km/saatte 70 derece, 100km/saatte 42 derece ve 130 km/saatte 30 derecelik bir alanı görebilmektedir” dedi. Hızın arttıkça görüş açısının azaldığına dikkat çekti.

Kaybettikleri zaman 3 dakika

Özek, Sürürcülerin hızlı araç kullanmalarının gidecekleri yere daha çabuk gitmelerini sağladığını düşünseler de zaten şehir içerinsin deki mesafelerin kısa olduğuna ve bunun yanı sıra herhangi bir olası kazada görecekleri zararlar düşünüldüğünde çok akıllıca olmadığını söyledi. Ayrıca Özek “TEDES’ in kurulduğu yerlerde otomobiller için hız sınırı 70 km/s’ dir. Sürücülerin bu mesafeyi 100km/s ile gittiklerinde kazanacakları zaman sadece 3 dakikadır. Bu fark trafik kazası meydana geldiğinde oluşması muhtemel can, mal ve zaman kayıplarını yanında dikkate alınacak bir kazanın değildir” diye konuştu.