27 Nisan 2024 Cumartesi / 19 Sevval 1445

Alaturka dedikleri ismini dünya markası yapacak

10 yaşında Malatya’daki evinden kaçarak İstanbul’a gelen Sabri Özel’in, 9 yıl boyunca biriktirdiği parayla açtığı atölye, bugün 4 milyon dolar ihracat yapan bir erkek giyim markasına dönüştü. Sabri Özel’in yeni hedefi ise Avrupa ve Ortadoğu’da mağazalar açmak.

Fulya Erdem27 Temmuz 2014 Pazar 07:00 - Güncelleme:
Alaturka dedikleri ismini dünya markası yapacak

Erkek giyim markası Sabri Özel’in hikayesi, 10 yaşında Malatya’daki evinden kaçarak çalışma hayatına atılan bir girişimcinin hayalini gerçekleştirme öyküsü aslında. Bir çocuğun çalışmak için geldiği İstanbul’da 9 yıl boyunca haftalıklarını biriktirerek kurduğu atölye, ‘Sabri Özel’ markasının sermayesi oldu. 1969 yılında kurduğu tek makineli atölyeden hazır giyim devi yaratan Sabri Özel Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Özel, şimdi markayı yurt dışına açıyor. Yeni bir ihracat birimi kurduklarını anlatan Özel “Şu anda yüzde 30 mertebesindeki ihracat oranımızı yüzde 80’lere çıkaracağız. 12 ülkeye ihracatımız bulunuyor. Hedef ülkeler arasında İspanya, Fransa, Katar, Suudi Arabistan yer alıyor. Ayrıca, özellikle İspanya ve Suudi Arabistan’da orada mağaza açmamız için talep var. Görüşmeler yapıyoruz” dedi.

-Sizin hikayeniz, arkadaşlarınız sokakta top oynarken evden kaçıp İstanbul’a gelmenizle başlıyor. Çocuk yaşta bu nasıl bir cesaret, nasıl bir girişimci ruh?

Ben Malatya Pütürge’de doğdum. Babam çiftçiydi. 10 yaşında evden kaçarak İstanbul’a geldim. Kaybedecek hiçbir şeyim yoktu. Önce bir iplik fabrikasında bobin topladım. Turistik süs eşyası üretiminde ve matbaada çalıştım. Bu işleri yaparak bir yere varamayacağımı anladıktan sonra da meslek edinmek adına bir trikocuda işe başladım. Haftalığım 2.5 liraydı, bu parayı biriktiriyordum. 1969’da 2.500 liram olmuştu ve Yeşildirek’te 5 metrekarelik bir dükkanda bir makineyle fason üretime başladım. 1980 tarihinden sonra da markalaşma başladı.

-Sabri Özel markasının yanı sıra başka markalarınız da var...

Gençlere hitap eden BluRing, henüz tam aktif etmediğimiz spor giyim markası Sabri Dino ve Entro markalarımıza devam ediyoruz. Özellikle Sabri Dino farklı bir alan. Aileden isim hakkını satın aldım. Spor ihtisas mağazaları üzerine bir marka oluşturmak istiyoruz. Örneğin tenisle ya da golfle ilgili her türlü giysinin yanı sıra ekipmanın bulunduğu mağazalar...

-Yeni marka gelecek mi?

Bundan sonra sırada kadın var. Bayan koleksiyonu üzerinde çalışıyoruz. Bu işin tasarım ekibinin başında ben varım. Özellikle bayan gömlek ön plana çıkıyor bu koleksiyonda. Kış sezonuna da bayan kıyafetleriyle giriyoruz.

-İhracat da yapıyorsunuz. Hangi ülkelere markanızı gönderiyorsunuz?

Yeni bir ihracat birimi kurduk ve bu konuya ağırlık vereceğiz. Şu an da 4 milyon dolar civarı olan ve yüzde 30 mertebesindeki ihracat oranımızı yüzde 80’lere çıkarmalıyız. Şu anda Ukrayna, Rusya, Azerbaycan, Kırgızistan, Özbekistan, Almanya, Hollanda, ABD’nin de aralarında olduğu 12 ülkeye ihracatımız bulunuyor. Hedef ülkeler arasında İspanya, Fransa, Katar, Suudi Arabistan yer alıyor. Fiyatları aşağı çekebilirsek Avrupa’nın tamamına ihracat yapabiliriz. Özellikle mağaza açma talepleri Suudi Arabistan ve İspanya’dan geliyor, buralardan çok umutluyuz. Ben tek bir mağaza değil, gruplarla anlaşıp o bölgedeki tüm mağazalarımızı açmalarını ve yönetmelerini istiyorum. O firmanın tanınmışlığına, mali gücüne, hedef kitlesine bakıyoruz.

-Yerli sanayici olarak karşılaştığınız sorunlar neler? Çözüm önerileriniz...

İşçi ve işveren üzerindeki vergi yükü çok fazla. Bence bu konuda atılacak adımlar sanayi için en büyük teşvik olur. Bunların düzelmesi tabii ki kolay değil, işbirliği tüm tarafların oturup bu işi çözmesi lazım. Özellikle çalışan tazminatları büyük sıkıntı. Bunları maliyetin üzerine yüklemezsem iflas ederim. Sigortası saat ücreti içinde bir sigorta kartı kimlik sistemi uygulanabilir. Bilgiler çiple karta işlenmiş, çalışan insan bunun üzerinden kendi vergisi veriyor. Hastanede tedavisini bu kartla oluyor. Böyle bir sistem kullanılabilir. Dünyanın en pahalı enerjisini kullanıyoruz. Hammaddeyi 10 ay vadeyle aldığımda gümrükte bana yüzde 6 ‘Kaynak Kullanma Desekleme Fonu’ öde diyor. Peşin getirirsen bu fonu ödetmiyor. Bunun mantığını anlamakta zorluk çekiyorum. Sanayiciyi teşvik edecek düzenlemelere ihtiyaç var.

Yerli isim diye etiketimi söktüler

Kendi adımı markam olarak seçtiğimde çok eleştiri aldım. Bana öyle marka mı olur dediler. Mahmutpaşa’ya mal verirdim, oradaki esnaftan da ciddi tepki aldım. İtalya isimleri koymamı istediler. Senin ismin alaturka dediler. Benim yaptığım ürünün etiketimi söküp başka isim dikenler oldu. Ama biz batının uygulandığı gibi ülkemizde de yerli marka adının uygulanabilirliğini ispatlamış bulunmaktayız. Bundan sonra da  İstanbul’da doğan markamızı doğduğu şehirle beraber bir dünya markası yapmak hedefindeyiz. Bunun için çalışıyoruz.

2023 yılında 400 mağaza hedefliyoruz

Şu anda 50 mağazamız var. Yüzde 30 civarı ihracatımız var. 150 tanesi yurt dışı olmak üzere toplam 400 Sabri Özel mağazası açmak istiyoruz. 50-60 milyon dolar ihracat, 500 kişi istihdam da 2023 hedeflerimiz arasında. Bu hedefleri gerçekleştirmemiz siyasi gidişata bağlı.