26 Nisan 2024 Cuma / 18 Sevval 1445

Sarımsağın büyük faydası ortaya çıktı

Sarımsak yemenin hafıza kaybını önlemeye yardımcı olabileceği belirlendi.

TM Dijital Haber Merkezi9 Nisan 2019 Salı 07:00 - Güncelleme:
Sarımsağın büyük faydası ortaya çıktı
Louisville Üniversitesi'nden araştırmacılar sarımsak kullanımının, Alzheimer ve Parkinson hastalarının yaşadığı, yaşa bağlı hafıza kaybını önlemeye yardımcı olabileceğini belirtti.

Fareler üzerinde yapılan yeni bir araştırmada, insan sağlığı üzerinde birçok yararı olduğu keşfedilen sarımsaktaki bir bileşik olan 'alil sülfit'in, yaşa bağlı hafıza sorunlarını önlemeye de yardımcı oluğu keşfedildi.

Louisville Üniversitesi'nden Doktor Neetu Tyagi, "Bulgularımız, alil sülfit içeren sarımsak diyetinin sağlıklı bağırsak mikroorganizmalarının korunmasına ve yaşlılarda bilişsel sağlığın iyileştirilmesine yardımcı olabileceğini ortaya koymaktadır." açıklamasında bulundu.

Bağırsak, topluca bağırsak mikrobiyotasi olarak adlandırılan trilyonlarca mikroorganizma içerir. Her ne kadar birçok çalışma bu mikroorganizmaların insan sağlığını korumada önemini göstermiş olsa da, yaşla birlikte gelen bağırsak mikrobiyotasındaki değişikliklere bağlı sağlık etkileri hakkında daha az şey bilinmektedir.

Tyagi, "Yaşlılarda, Alzheimer ve Parkinson gibi nörodejeneratif (beynindeki nöronları etkileyen bir dizi durum) hastalıkların geliştiği, hafıza ve bilişsel yeteneklerin düşebileceği bir yaşam aşaması olan zamanda yaşlı bağırsak mikrobiyotasındaki çeşitlilik azalmaktadır. Bu çalışma ile ayrıca bağırsak mikrobiyotasındaki değişikliklerin yaşlanma ile ilişkili bilişsel gerileme ile nasıl bir ilişkili olduğunu daha iyi anlamak istiyoruz.”

Araştırmacılar deney için, 56 ila 69 yaş arasındaki insanlarla ilişkilendirilen, 24 aylık farelere ağız yoluyla alil sülfit verdi. Bu fareleri alil sülfit takviyesi almayan 4- ve 24 aylık farelerle karşılaştırdılar.

Araştırmacılar, sarımsak bileşiğini alan yaşlı farelerin, tedavi almayan yaşlı farelere göre daha uzun ve kısa süreli hafıza ve daha sağlıklı bağırsak bakterileri gösterdiğini gözlemledi. Ayrıca allil sülfit almayan 24 aylık farelerde mekânsal hafızanın da bozulduğu gözlemlendi.

Yapılan ek deneyler, beyindeki nöronal türetilmiş natriüretik faktörün (NDNF) azaltılmış gen ekspresyonunun (ifadesinin) bilişsel gerilemeden muhtemelen sorumlu olduğunu ortaya koydu. Bu genin uzun / kısa süreli hafıza konsolidasyonu için gerekli olduğu yakın zamanda Louisville Üniversitesi araştırmacıları tarafından keşfedildi.

Araştırmacılar, sarımsak bileşiğini alan farelerin daha yüksek seviyelerde NDNF gen ekspresyonu sergilediklerini buldular. Ek olarak, beyindeki rekombinant NDNF protein tedavisi, eski farelerin, sarımsak bileşiği almayan bilişsel yeteneklerini düzeltti. Araştırmacılar ayrıca, ağız yoluyla alınan allil sülfit uygulamasının, bağırsak lümeninde hidrojen sülfür gazı (bağırsak iltihabını önleyen bir taşıyıcımolekül) ürettiğini de buldular.

Rekombinant DNA teknolojisi, doğada kendiliğinden oluşması mümkün olmayan, çoğunlukla farklı biyolojik türlerden elde edilen DNA moleküllerinin, genetik mühendislik teknolojisiyle kesilmesine ve elde edilen farklı DNA parçalarının birleştirilmesi işlemlerini kapsayan bir teknolojidir.

Genel olarak, yeni bulgular, allil sülfitin bağırsak bakterilerini geri yükleyerek hafıza konsolidasyonunu desteklediğini göstermektedir. Araştırmacılar, bağırsak mikrobiyotası ve bilişsel gerileme arasındaki ilişkiyi daha iyi anlamaya yönelik deneyler yapmaya devam ediyor ve sarımsak, yaşlanan insan popülasyonunda bir tedavi olarak nasıl kullanılabileceğini inceliyorlar.