
Yok yok.
Kıbrıs değil.
Güncel jeopolitikteki 'eksen kayması'nın bir diğer yansıması.
Jeostratejik öneme sahip yerlerin de güncellendiği günümüz dünyasında 'kuzey' coğrafyasında öyle bir yer var ki ona bu ismi vermişler:
Batmaz uçak gemisi.
Neresi mi?
Tabii ki İsveç.
Tabii ki Baltık.
Ve tabii ki denizin 'tam ortasındaki' bir ada.
İsveç'in Baltık Denizi'ndeki en büyük adası olan Gotland.
Peki neden 'stratejik' sorusunun cevabı yine günümüz dünyasındaki gelişmelerin ortak paydası:
Bölgesel tedarik yollarını kontrol etmek.
Ada ile ilgili yapılan tanımlama jeopolitik teorilerin 'ilham perisi' Harford J. Mackinder'in meşhur sözünü çağrıştırıyor:
Adayı kontrol eden Baltık Denizi'ndeki ikmal 'hatlarını' kesebilir.
Adanın tamamının 'eleltrik kesintisi' yaşadığı iddiasının gündeme gelmesi yine o sözü söyletiyor mecbur.
Zamanlama manidar.
Gotland'ın karanlığa gömülmesi sadece bir 'elektrik kesintisi' olmak şöyle dursun 'jeopolitik bir parlama' olarak değerlendiriliyor.
Hatta şöyle de deniyor:
Bu bir sabotajsa, mesaj gayet açık:
"İstediğimiz zaman düğmeye basabiliriz."
Newsweek haberine göre İsveç, bir dizi sabotaj şüphesini de araştırdığı belirtiliyor.
Hemen karşı kıyıda ise Polonya ve Litvanya arasında II. Dünya Savaşı sonrası toprak değişikliklerinin bir parçası olan önceleri Doğu Prusya'da Königsberg olan, 1945'te Sovyetler Birliği tarafından ilhak edilerek Alman nüfusu sürgün edilip yerine Sovyet vatandaşlarının yerleştirildiği, Rusya'nın 'buzsuz tek Baltık limanı' olarak jeostratejik öneme haiz 'Kaliningrad' olması da düşündürüyor.
Ne de olsa Rusya Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Maria Zaharova, geçen yıl Rusya'nın, İsveç'in NATO üyeliğinden kaynaklanan "Rusya'nın ulusal güvenliğine yönelik tehditleri azaltmak için" gerekli "askeri-teknik" önlemleri alacağını vurgulamıştı.
Hegemonik bilek güreşi veya hegemonik satranç yeni bir mecrada kendini bir kez daha gösteriyor.
Ve süreç yeni 'coğrafyalarda' yeni 'hizalanmalara' sahne oluyor.
Baltık ise yeni 'satranç tahtası' olarak resimde yerini alıyor.
