Tüm Yazarlar
Mahmut Özer Yazıları
Eğitim sistemlerinde Matta etkisi
Mahmut Özer
Matta etkisini ortaya çıkartan, küçük farkların zamanla büyümesidir. Buna yol açan, avantajın pozitif bir geri besleme ile kendini sürekli güçlendirmesidir. Böylece başlangıçtaki avantaj daha büyük avantaja yol açmaktadır. Sonuçta avantajlı daha avantajlı, dezavantajlı da daha dezavantajlı hale gelmektedir.
İstihdamda beşeri sermaye ve sosyal ağlar
Mahmut Özer
Okuldan işe geçişte, yani istihdam edilebilirlikte tek sorumlu eğitim sistemi değildir. Beşeri sermaye, okuldan-işe geçişi tek başına belirlememektedir. İstihdama geçişte gittikçe önemi artan diğer örtük mekanizmalar ve özellikle sosyal ağlar devreye girmektedir. Dolayısıyla, beşeri sermayeye yüklenilen olağanüstü anlam, işgücü piyasasına geçişte değerini yitirmektedir.
Başarı oyununda çığ etkisi ve derinleşen eşitsizlikler
Mahmut Özer
Modern zamanlar, küreselleşme ile dünyadaki her şeyin birbiri ile bağlantılı olabilmesini sağlayarak başarının ödülünde çığ etkisini mümkün kılmıştır. Her alanda çok az sayıda birim (insan, sanatçı, şirket vs) sınırsıza yakın bağlantıya sahip merkezlere dönüşebilmekte ve o alandaki tüm başarı ödülünü almaktadır/gasp etmektedir. Dolayısıyla küresel medeniyet her alanda bağlantı sayılarını inanılmaz derecede artırdığı için ‘bağlantıdaki sınırsızlık' ödül dağılımını normal dağılımdan güç yasası ile modellenen bir dağılıma taşımıştır.
Sıralama oyunu ve ödülün asimetrik dağılımı
Mahmut Özer
Toplumlar giderek artan bir şekilde başarı odaklı toplumlara dönüştürülmektedir. Benzer şekilde bireyler de başarılarını artırmak için sürekli motive edilmektedir. Bireyler, kurumlar, ülkeler kendi başarılarını artırmak için normal şartlarda sadece performanslarına odaklanırken artık kendi çabalarının ötesinde oyun alanının kurallarına göre çoğu zaman deformasyon ve sapmaları da beraberinde getiren ilave çabalara girmektedir.
2018'den 2020'ye... Liselerde yerleştirme sistemi iyileşiyor
Mahmut Özer
2018'den 2020'ye... Liselerde yerleştirme sistemi iyileşiyor
Mahmut Özer
Sınavsız yerleşen öğrencilerin 2021 yılında en az yüzde 60'nın, 2022 yılında ise en az yüzde 70'inin birinci tercihinde yer alan liseye yerleştirmeyi hedefliyoruz. Bu hedeflere ulaştıkça öğrencilerin büyük bir kısmı sınava girmeden istedikleri liselere daha kolay bir şekilde yerleşebilecekler.
Mesleki eğitimde AR-GE dönemi
Mahmut Özer
Mesleki eğitimde AR-GE dönemi
Mahmut Özer
MEB, üretim kapasitesini güçlendirmek ve sürdürülebilir kılmak için AR-GE merkezi sayısını artırmaya yönelik önemli bir projeyi hayata geçirdi. Covid-19 salgın günlerinde önemli ivme kazanan mesleki eğitimde üretim potansiyelini artırmak için ülkemizin farklı bölgelerinde 30 AR-GE merkezi kurdu.
Mesleki eğitimin restorasyonu
Mahmut Özer
Bir Covid-19 kazanımı: 'Özelim Eğitimdeyim'
Mahmut Özer
“Özelim Eğitimdeyim” mobil uygulamasıyla özel eğitim okullarına ve kaynaştırma eğitimine devam eden, işitme ve görme yetersizliği, hafif, orta veya ağır derecede zihinsel yetersizliği veya otizm spektrum bozukluğu ile öğrenme güçlüğü olan öğrenciler, aileler ve veliler geliştirilen tüm özel eğitim içeriklerinden ücretsiz yararlanabiliyor. Covid-19 salgını, sonrasında da kullanılabilecek böyle önemli bir kazanıma yol açtı.
Meslek liseleri maske de üretiyor makinesini de
Mahmut Özer
Ayda 2 milyon maske hedefiyle yola çıkmışken şu anda ayda 10 milyon maske üretim kapasitesine ulaştık. Diğer taraftan yüz koruyucu siperi 3-D yazıcılarla ayda 50 bin adet üretme hedefini de güncelledik. Yüz koruyucu siperin kalıbını üreterek 3-D yazıcı kullanmadan seri üretime geçtik ve aylık üretim kapasitesini 300 bine çıkardık.
Kara gün dostu mesleki eğitim
Mahmut Özer
Genç işsizliği azaltmak için mesleki ve teknik eğitim
Mahmut Özer
MEB, mesleki eğitim merkezlerini teşvik etmek için iki önemli adım attı. MEM'e devam edenlerin lise diplomasına erişimini kolaylaştırıldı ve özel sektörlerin özellikle fabrikalarda ve organize sanayi bölgelerinde MEM kurabilmeleri için kanuni düzenleme yapıldı. Bu, genç işsizlik oranının düşürülmesi ile ilgili önemli bir adımdır.
Mesleki ve teknik eğitim güçleniyor
Mahmut Özer
Son bir yılda mesleki ve teknik eğitimle ilgili çoğu alanda iyileşmelerin başladığı, sektörlerin süreçlere daha aktif katılmaya ve sorumluluk alamaya başladığı, mesleki ve teknik eğitime öğrenci yöneliminin arttığı ve başarılı öğrencilerin de mesleki eğitimi tercih ettiği görüldü.
2019 liselere yerleştirme performansı memnuniyeti artırdı
Mahmut Özer
Medeniyet ve ‘egemen ağlar’
Mahmut Özer
Günümüz dünyasında artık mücadeleler gerçek savaşların ötesinde ağırlıklı olarak yumuşak güç (soft power) kullanımı alanında gerçekleşmektedir. Modern dünyada yumuşak güç kullanımı bir seçenek değil zorunluluk haline gelmiştir. Ülkeler güçlerini kendilerine bağlı ağları devreye sokarak artırmakta, güç kullanma esnekliğine sahip olmaktadırlar.
Türkiye’de doktora eğitiminde uluslararası öğrenciler
Mahmut Özer
Doktora eğitiminde uluslararası öğrenciler, ülkelerin, dünyanın en zeki beyinlerini doktora programları üzerinden AR-GE çalışmalarına dâhil ettiği, dolayısıyla ekonomik gücünü artırdığı, üstelik kamu diplomasisi açısından daha nitelikli yumuşak güç kullanabilme esnekliği de sağladığı için devasa yatırımlar yaptıkları bir yükseköğretim alanını oluşturmaktadır.
Yükseköğretimde misyon farklılaşması
Mahmut Özer
YÖK tarafından Kalkınma Bakanlığı ile birlikte yürütülen bölgesel kalkınma odaklı misyon farklılaşması ve ihtisaslaşma ile ilgili atılan adımlar değerlidir. Bölgesel ve ulusal önceliklere uygun aynı zamanda uluslararası boyutu da göz önüne alan tutarlı bir yükseköğretim ağına sahip olana kadar bu kararlılığın sürdürülmesi gerekmektedir.
Trump sonrası yükseköğretimde uluslararasılaşma sorunu
Mahmut Özer
Türkiye’nin hem uluslararası öğrenciler hem de uluslararası öğretim elemanları için cazip bir destinasyon olmasının önündeki mevcut engeller araştırılmalı ve bu engelleri ortadan kaldırmaya yönelik sistematik ve kapsamlı çalışmalar yapılmalıdır.
Doktora meselesi memleket meselesi
Mahmut Özer
Yükseköğretimde kalite konusunda en kritik hususlardan birisi, doktoralı öğretim elemanı sayısı ve doktora eğitiminin niteliğidir. YÖK’ün başlatmış olduğu ve 100 alanda 2 bin burslu doktora öğrencisini kapsayan yeni proje son derece umut vericidir.
Yükseköğretim kalitesini artırmada sahici bir çaba örneği
Mahmut Özer
Avrupa Üniversiteler Birliği Kurumsal Değerlendirme Programı’na başvurmamız üniversitemizin kalite süreçlerindeki deneyimini bir basamak daha yukarıya çıkarttı. Bu süreç üniversitemizde kurumsal kalite güvence sisteminin yerleştirilmesinde bizlere yol gösterecektir.