Türk mühendis yakıt kullanmadan itici kuvvet üreten jet motoru geliştirdi

Berlin Teknik Üniversitesi'nde çalışan araştırmacı Berkant Göksel'in liderlik ettiği mühendislik grubu, yakıt kullanmadan itici kuvvet oluşturabilen jet motorları geliştirdi.

  • 44
  • 4
  • 1
  • 1
  • 1
  • 2
x

Berlin Teknik Ünivesitesi'nden Berkant Göksel'in öncülük ettiği bir mühendislik grubu uzay ve havacılık endüstrisinde devrim yapabilecek yepyeni bir motor geliştirdi. Berkant Göksel ve arkadaşlarının geliştirdiği plazma jet motorları, günümüz jet motorlarının aksine herhangi bir yakıt kullanmadan çok büyük boyutlarda itki kuvveti oluşturabiliyor.
 
 
Yakıt yok, peki nasıl uçuyor?
  
İlk olarak 1964 yılında Sovyet Rusya tarafından uzaya fırlatılan küçük uzay araçlarında kullanılan plazma iticileri, bugünkü geleneksel jet motorlarına pek benzemiyor. Normal jet motorları yakıt ve sıkıştırılmış havayı tutuşturarak itki kuvveti oluştururken; plazma iticileri bir füzyon reaktörünü yani yıldızlarda gerçekleşen reaksiyonları taklit ediyor. Argon veya hava gibi gaz moleküllerini sıkıştırıp plazma haline uyaran motorlar bu şekilde elektrik üreterek elektrik alanları oluşturuyor.
 
Bu ilginç konsepti temel alan plazma iticileri uzun bir süredir kullanılıyor olsa da iticilerin oluşturduğu itki kuvvetinin çok yüksek olmaması nedeniyle yalnızca bazı küçük uydu ve uzay araçlarında yer alabilmişti. Berlin Teknik Üniversitesi'nden Berkant Göksel'in araştırma grubu ise bu işi tersine çevirip çok büyük boyutlarda itici kuvvet oluşturabilen plazma jet motorlarını dünyada ilk kez geliştirmiş.
 
New Scientist'e konuşan Göksel, araştırmalarının dünyada bir ilk olduğunu belirtirken,"Zemin seviyesinde hızlı ve güçlü plazma jet motorları üreten ilk ekip biz olduk. Geliştirdiğimiz motor saniyede 20 kilometre hızlara ulaşabilecek kapasitede." sözlerini kullanıyor.
 
Göksel ve ekibinin önünde uzun bir yol var
 
Berkant Göksel ve ekibinin geliştirdiği ilk örnekte 80 mm uzunluğunda mini-iticiler kullanılmış. Bu boyutlardaki iticilerle bir yolcu uçağının havalanabilmesi için aynı iticilerden yaklaşık 10.000 adet kullanılması gerekiyor, yani bu boyutlardaki bir uçak için fazlasıyla kompleks bir yapıdan bahsediyoruz. Ekibin geliştirdiği motorlar şu an için büyük uçaklara veya kargo roketlerine güç verecek yeterlilikte olmasa da Berkant Göksel henüz geliştirme sürecinin başlarında olduklarını ve ilk olarak 100-1000 aralığında mini-iticiyle havalanabilecek küçük uçaklarda test yapacaklarını söylüyor.
 
Ekibin önündeki en büyük problemse şu an için plazmanın üretilmesi ve üretilen plazmanın saklanması için ihtiyaç duyulan bateriler. Zira motorlarda kullanılacak olan baterilerin hem çok hafif hem de çok güçlü olması gerekiyor, ancak maalesef şu aşamada böylesine bir teknolojiye sahip değiliz.
 
 
Göksel ve ekibi önlerindeki bu engelin enerji sektöründe gerçekleşmekte olan devrimlerle beraber çözüm bulacağına inanıyor. Donanım Haber

Yorumlar

Yorumlarınızı kendi özgür iradenizle yayınlamakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Yorum yaparak Toplum Kuralları ve Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.

  • Lütfen birşeyler yazınız. Yorum alanı boş bırakılamaz.
  • Tebrikler! Yorumunuz onay sonrası yayınlanacaktır.
  • Mesajlarınız size hukiki sorumluluk doğurur.
  • Bir hata oluştu lütfen daha sonra tekrar deneyiniz!
52/1Afyonlu22.05.2017 18:56
bu gaz.var bir şey ama çıkacak işallah bu ikinci oldu trz.=ts dan önemli bir haber olduğu zaman hemen yorumdan sonra yok oluveriyor millet uyuyormu sanılıyor hayret?""TRZ.FETÖÇÜ İŞ ADAMLARINA BASKIN?""nerde bu haber yoksa ts lularmı var içlerinde o 3 tem.çularts kafelerini yok edip şam.liğ götürenler?mi??di???AÇABA YAA ÇIKAÇAK YADA ÇIKAÇAK İŞALLAH NE KADAR SAKLASANIZDA
  • 0
  • 0
 
Türk Yıldızları ve THY uçağı birlikte uçtu

Türk Yıldızları ve THY uçağı birlikte uçtu

Sosyal medyada günün en çok paylaşılan fotoğrafları

Sosyal medyada günün en çok paylaşılan fotoğrafları

ABD’den Çin’e S-400 yaptırımı

ABD’den Çin’e S-400 yaptırımı

Kenan Sofuoğlu F-16'ya karşı yarıştı

Kenan Sofuoğlu F-16'ya karşı yarıştı